Prijzenoorlog over hoogtepunt heen
Dit volgens adviesbureau Deloitte dat 1250 Nederlanders ondervroeg naar hun winkelgedrag. Sinds het moment dat Albert Heijn in zijn supermarkten de prijzen verlaagde (oktober 2003), heeft 10 procent van de consumenten een andere supermarkt gekozen voor zijn dagelijkse boodschappen. Dat percentage neemt nu nog amper toe.
Toch moet men niet weer prijzen gaan verhogen, denkt onderzoeker Paul Opheij van Deloitte. 'De klant vindt een lage prijs nog steeds extreem belangrijk. Ze doen heel veel prijsvergelijkingen aan de hand van folders.' De nieuwe klanten blijken ook niet loyaal, blijkt uit het onderzoek. Driekwart van de Nederlanders die van supermarkt is gewisseld, weet niet of die verandering blijvend is. De supermarkten van Laurus (Edah, Konmar en Super De Boer) komen uit het onderzoek van Deloitte tevoorschijn als grootste slachtoffers van de prijzenslag. Albert Heijn houdt zich staande. Het aantal klanten dat zijn belangrijkste boodschappen bij Albert Heijn doet, is weliswaar afgenomen, maar het aantal klanten dat voor enkele producten komt, is toegenomen. Opheij: 'In het verleden werden deze mensen afgeschrikt door de prijzen. Nu niet meer.'
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta20 procent van de ondervraagden tenslotte geeft aan meerdere supermarkten te bezoeken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid