Internationalisering mediabureaus stuit op grenzen


Er is de afgelopen jaren zóveel gefuseerd tussen mediabureaus dat er wereldwijd nog maar zeven internationale holdings over zijn. Gevolg: de synergievoordelen (waar het allemaal om begonnen was) wegen niet meer op tegen de nadelen. De grote bureaus maken hoge kosten, de lokale motivatie en creativiteit nemen af en in plaats van oplossingen op maat worden er steeds vaker mediastrategieën uit het boekje geleverd. Bij de wereldwijd opererende bureaus is bovendien geen ruimte om rekening te houden met de eigenaardigheden van een bepaald land. Dat alles móet wel tot problemen leiden, en dat doet het ook. De eerste signalen van ontevreden klanten zijn al opgemerkt. En ook bij de mediaprofessionals is al een tegenbeweging merkbaar. Media-adviseurs die hun bekomst hebben van ‘netwerkdwang’ en standaardisering stichten nieuwe, onafhankelijke bureaus en gaan als vanouds aan de slag om op lokaal niveau de beste strategie voor hun klanten te bedenken.
Bron: Werben & Verkaufen
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid