Overslaan en naar de inhoud gaan

Aldi, Lidl en Jumbo winnaars prijzenslag

Discounters Aldi, Lidl en Jumbo hebben vooral geprofiteerd van de prijzenslag in de supermarkten. Bij hen is het aantal primaire klanten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoek moest vooral duidelijk maken of consumenten als gevolg van de prijzenoorlog van primaire supermarkt zijn gewisseld. Tien procent van de ondervraagde consumenten blijkt dat inderdaad gedaan te hebben. Nog eens twintig procent zegt weliswaar niet van primaire supermarkt te zijn gewisseld, maar wel de boodschappen meer te spreiden over verschillende supermarkten. Klanten shoppen dus meer.
Het switchen is vooral direct na het uitbreken van de prijsoorlog gebeurd. Volgens Paul Op Heij van Deloitte zijn vooral in de periode oktober 2003 tot en met februari 2004 veel consumenten van primaire supermarkt gewisseld.

related partner content for mobile comes here

Aldi, Lidl en Jumbo hebben het meest geprofiteerd; zij hebben er de meeste primaire klanten bij gekregen. Voor Albert Heijn is, volgens dit onderzoek, het marktaandeel gelijk gebleven. Zij hebben primaire klanten verloren, maar dat is gecompenseerd door de toename van het aantal secundaire klanten.
Laurus-formules Konmar, Super de Boer en Edah hebben het verlies van primaire klanten niet kunnen compenseren met een toename van secundaire klanten.
Consumenten overschatten overigens wel de hoogte van de prijsdaling. 28 procent denkt dat de prijzen meer dan 10 procent zijn gedaald; 38 procent denkt tussen drie en vijf procent. Tachtig procent van de ondervraagden vergelijkt prijzen, meestal aan de hand van folders.

Bron: Distrifood

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in