Aldi, Lidl en Jumbo winnaars prijzenslag
Het onderzoek moest vooral duidelijk maken of consumenten als gevolg van de prijzenoorlog van primaire supermarkt zijn gewisseld. Tien procent van de ondervraagde consumenten blijkt dat inderdaad gedaan te hebben. Nog eens twintig procent zegt weliswaar niet van primaire supermarkt te zijn gewisseld, maar wel de boodschappen meer te spreiden over verschillende supermarkten. Klanten shoppen dus meer.
Het switchen is vooral direct na het uitbreken van de prijsoorlog gebeurd. Volgens Paul Op Heij van Deloitte zijn vooral in de periode oktober 2003 tot en met februari 2004 veel consumenten van primaire supermarkt gewisseld.
Aldi, Lidl en Jumbo hebben het meest geprofiteerd; zij hebben er de meeste primaire klanten bij gekregen. Voor Albert Heijn is, volgens dit onderzoek, het marktaandeel gelijk gebleven. Zij hebben primaire klanten verloren, maar dat is gecompenseerd door de toename van het aantal secundaire klanten.
Laurus-formules Konmar, Super de Boer en Edah hebben het verlies van primaire klanten niet kunnen compenseren met een toename van secundaire klanten.
Consumenten overschatten overigens wel de hoogte van de prijsdaling. 28 procent denkt dat de prijzen meer dan 10 procent zijn gedaald; 38 procent denkt tussen drie en vijf procent. Tachtig procent van de ondervraagden vergelijkt prijzen, meestal aan de hand van folders.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaBron: Distrifood
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid