Overslaan en naar de inhoud gaan

Opnieuw meer autoreclame

De Nederlandse reclamebestedingen voor personenauto’s zijn in het eerste kwartaal opnieuw toegenomen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het eerste kwartaal van 2010 registreerde Adfact voor ruim 56,7 miljoen euro aan mediawaarde, 6,8 pct meer dan het eerste kartaal van 2009. Peugeot is de grootste adverteerder. Kia stormt voor het eerst de top-5 binnen naar plaats 2. De terugroepactie van Toyota heeft duidelijke gevolgen voor de mediastrategie van Toyota. Het Japanse automerk adverteerde nog maar nauwelijks in 2010. Vanaf november vorig jaar namen de bestedingen voor het eerst voorzichtig toe. Deze trend zet zich voort in 2010. In januari en februari werd respectievelijk 23,6 pct en 1,3 pct meer uitgegeven dan in dezelfde periode in 2009. De mediabestedingen in maart bleven op gelijk niveau. Bijna 47 pct van de reclameuitgaven werd besteed aan actiematige campagnes en 32% aan introductiecampagnes. Opvallend zijn de toegenomen bestedingen aan thematische campagnes, aldus Lars de Vries van Adfact. De bestedingen aan thematische campagnes stegen ten opzichte van het eerste kwartaal 2009 met 147 pct naar 10,4 miljoen euro. Inmiddels wordt 18,4 pct van de mediabestedingen aan thematische campagnes besteedt. De grootste adverteerder in het eerste kwartaal van dit jaar was Peugeot. Dit merk besteedde ruim 4,8 miljoen euro, ruim 1,8 miljoen euro meer dan in het eerste kwartaal van 2009. De nieuwkomer in de top-5 en tevens de grootste stijger is Kia. Kia hield zich vorig jaar na het faillissement van Kroymans opvallend stil, maar laat sinds het de import en distributie overnam weer duidelijk van zich horen. De Koreaan besteedde ruim 4,6 miljoen euro en eindigt hiermee op de tweede plaats van grootste adverteerders. Op de derde plaats staat het andere Koreaanse merk Hyundai, dat bijna 4 miljoen euro besteedde. Opel (3,9 miljoen euro) en Renault (3,8 miljoen euro) complementeren de top-5. De grootste daler in het eerste kwartaal (-2,5 miljoen euro) is Toyota, daar kwam de teller niet verder dan 2 miljoen euro. Toyota eindigt hiermee op de elfde plek.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in