Overslaan en naar de inhoud gaan

Netto mediabestedingen over 2007 groeit tot ruim ? 6,5 miljard

Internet was de grootste stijger met een groei van 29,5 procent, gevolgd door sponsoring met een groei van 6,7 procent. Ook bij televisie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor het eerst zijn in het Jaarboek Netto Mediabestedingen de advertentie-inkomsten voor sponsoring toegevoegd in samenwerking met SponsorTribune, waarmee bijna ? 900 miljoen toegevoegd wordt aan de totale netto mediabestedingen. Sport eist met meer dan de helft van de sponsorbestedingen het grootste aandeel op, non-spot noteerde in 2007 met 19,2 procent de hoogste groei binnen dit nieuw gerapporteerde mediumtype.

related partner content for mobile comes here

Daarnaast is de rapportage van het mediumtype internet uitgebreid met de toevoeging van de bestedingen aan search, classifieds en e-mail. Deze cijfers zijn gebaseerd op het jaarlijkse Europese onderzoek van IAB en geven een reëler beeld van de totale bestedingen op de online mediamarkt. Deze aanpassingen en de toevoeging van sponsoring hebben geleid tot netto mediabestedingen van ruim ? 6,5 miljard in 2007, waar voor 2006 ? 4,5 miljard gerapporteerd is.

Het mediumtype sponsoring kende na internet de grootste groei met een stijging van 6,7 procent. Vooral Non-Spot (19,2 procent) en Muziek & Entertainment (13,3 procent) droegen bij aan deze groei. Ook televisie groeide met 6,5 procent meer dan marktconform. Dagbladen zetten de positieve trend uit 2006 in 2007 door en realiseerde een groei van 4,9 procent. Ook radio noteerde een groei en kwam uit op 4,7 procent.

In tegenstelling tot 2006 (-5 procent) heeft ongeadresseerde brievenbusreclame in 2007 een groei van de advertentie-inkomsten gerealiseerd van 2,8 procent. Ook voor huis-aan-huis/ nieuwsbladen (2,8 procent), vaken publieksbeurzen (2,7 procent), publiekstijdschriften (2,5 procent), abri's (2,0 procent) en adresboeken (0,8 procent) was 2007 een positief jaar.

Na de dip in 2006 van -19,9 procent heeft het mediumtype bioscoop de daling van de bestedingen weten te beperken: -1,9 procent. Ook bilboards (-14 procent), vervoer (-11,9 procent) en vakbladen (-0,4 procent), lieten een afname zien van de netto bestedingen in 2007.

Ook op basis van de nieuwe cijfers is het grootste gedeelte nog steeds toe te schrijven aan persmedia met een aandeel van 35,5 procent. Dagbladen hebben van alle media het grootste marktaandeel met 13,7 procent op de voet gevolgd door televisie met 13,1 procent. Het gezamenlijke aandeel van audiovisuele media was in 2007 17,3 procent. Sponsoring komt op een derde plaats met 13,3 procent, gevolgd door internet met een marktaandeel van 11,1 procent en ongeadresseerde brievenbusreclame met 10,1 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in