Overslaan en naar de inhoud gaan

Kritiek op campagne 'Faire Melk'

Met de Faire Melkcampagne die zaterdag 31 mei van start ging, geeft de Nederlandse Melkveehouders Vakbond valse informatie aan de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De campagne moet consumenten bewuster maken van de toegevoegde waarde van de melkveehouderij. Dat gebeurt rond thema's als 'Boer maakt landschap' en 'Koe maakt voedsel'. De van de campagne wijst ook op positieve effecten van de veehouderij voor bijvoorbeeld landschap en klimaat. Natuur en Milieu stoort zich aan de boodschap dat de melkveehouderij klimaatvriendelijk is. “Ook de opmerking dat voor het krachtvoer alleen restproducten uit de landbouw worden gebruikt, is onwaar,” aldus Mirjam de Rijk van Natuur en Milieu.

related partner content for mobile comes here

Zij ziet de melkveehouderij als een belangrijke veroorzaker van klimaatverandering vindt dat het initiatief 'Faire melk' zich ten onrechte een milieuvriendelijk imago aanmeet. De Rijk wijst erop dat veel van de soja die in veevoer gaat, afkomstig is van grond waar eerst tropisch bos stond. “Wij willen graag faire melk, maar ook faire informatie.”
De Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV) is betrokken bij het evenement en toont zich bezorgd over de toekomst. Deze boeren maken zich ook sterk voor een eerlijke melkprijs. Dat is ook de inzet van de recente acties van melkveehouders, die nu voor mogelijke ‘zuivelschaarste’ zorgen in de supermarktschappen. “Hoewel melkveehouders een belangrijke bijdrage leveren aan de economie, wordt het de bedrijven niet eenvoudig gemaakt te overleven. Jarenlang is een veel te lage prijs betaald voor de melk, waardoor veel melkveehouders het hoofd niet boven water konden houden.” (ANP)

Kijkend naar het pessimistische scenario, stellen ze: “Wanneer de Nederlandse melkveehouderij verdwijnt, zijn we voor onze zuivel aangewezen op anonieme, buitenlandse zuivelproducten. Dan kan de Nederlandse burger geen invloed meer uitoefenen op de wijze waarop de zuivel is geproduceerd, dierenwelzijn of productiemethodes.”

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in