Kritiek op campagne 'Faire Melk'
De campagne moet consumenten bewuster maken van de toegevoegde waarde van de melkveehouderij. Dat gebeurt rond thema's als 'Boer maakt landschap' en 'Koe maakt voedsel'. De website van de campagne wijst ook op positieve effecten van de veehouderij voor bijvoorbeeld landschap en klimaat. Natuur en Milieu stoort zich aan de boodschap dat de melkveehouderij klimaatvriendelijk is. “Ook de opmerking dat voor het krachtvoer alleen restproducten uit de landbouw worden gebruikt, is onwaar,” aldus Mirjam de Rijk van Natuur en Milieu.
Zij ziet de melkveehouderij als een belangrijke veroorzaker van klimaatverandering vindt dat het initiatief 'Faire melk' zich ten onrechte een milieuvriendelijk imago aanmeet. De Rijk wijst erop dat veel van de soja die in veevoer gaat, afkomstig is van grond waar eerst tropisch bos stond. “Wij willen graag faire melk, maar ook faire informatie.”
De Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV) is betrokken bij het evenement en toont zich bezorgd over de toekomst. Deze boeren maken zich ook sterk voor een eerlijke melkprijs. Dat is ook de inzet van de recente acties van melkveehouders, die nu voor mogelijke ‘zuivelschaarste’ zorgen in de supermarktschappen. “Hoewel melkveehouders een belangrijke bijdrage leveren aan de economie, wordt het de bedrijven niet eenvoudig gemaakt te overleven. Jarenlang is een veel te lage prijs betaald voor de melk, waardoor veel melkveehouders het hoofd niet boven water konden houden.” (ANP)
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaKijkend naar het pessimistische scenario, stellen ze: “Wanneer de Nederlandse melkveehouderij verdwijnt, zijn we voor onze zuivel aangewezen op anonieme, buitenlandse zuivelproducten. Dan kan de Nederlandse burger geen invloed meer uitoefenen op de wijze waarop de zuivel is geproduceerd, dierenwelzijn of productiemethodes.”
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid