Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse advertentiemarkt krijgt de eerste klappen

Adformatie had het vandaag op zijn voorpagina: 'dalende reclame-uitgaven, maar nog geen crisis'. Het FD is wat zwarter: 'de Nederlandse…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

had het vandaag op zijn voorpagina: 'dalende reclame-uitgaven, maar nog geen crisis'. Het is wat zwarter: 'de Nederlandse advertentiemarkt voelt eerste symptomen recessie'.

related partner content for mobile comes here

Volgens Adformatie zijn de bruto mediabestedingen (cijfers Nielsen Media Research) in juli met drie procent gedaald ten opzichte van juli 07.

Het FD kijkt somber vooruit en meldt dat de uitgaven aan reclame en advertenties volgend jaar verder onder druk komen te staan en zelfs zullen krimpen. Momenteel onderhandelen adverteerders al met televisiezenders om lopende contracten open te breken en te verlagen. In 2009 zullen zij de hand verder op de knip houden.

Dat wordt duidelijk op basis uit een rondgang langs Nederlandse Mediabureaus, meldt het FD.

'Adverteerders houden hun adem in, 2009 zal een zwaar jaar worden. Ik verwacht krimp', aldus Jarno Stolk van Carat, dat onder meer Philips bijstaat. Esther Hendriks van Kobalt, dat onder meer Ahold en ABN Amro adviseert: 'Bedrijven voelen de economische tegenwind. Ze zien het consumentenvertrouwen afnemen. Iedereen anticipeert op een terughoudende consument.'

De echte klappen gaan vallen bij de dagbladen en de weekbladen, voorspelt Marijke van Outersterp van MindShare.

Want advertenties zijn nu eenmaal een van de makkelijkste manieren om in de kosten te snijden.

Wie valt er om?

De deskundigen weten het ook niet, maar dat een van de gratis kranten nu echt het loodje gaat leggen, lijkt wel vast te staan. Wie wordt het? Dag? Of toch de Pers?

Stolk van Carat zegt in het FD: 'En voor opiniebladen als HP/De Tijd en Vrij Nederland wordt het knokken. Wat is nog hun relevantie?'

Is het een tijdelijke dip of slaat de structurele teruggang in print nu echt toe? De media-inkopers denken het laatste. Er gaat steeds meer geld naar internet, maar daar zijn de tarieven wel een stuk lager. De teruggang in print is daarmee echt niet te compenseren.

Van Outersterp, van Mindshare: 'Dit is niet alleen het probleem van het economisch klimaat. Dit is het probleem van het printmedium zelf', zegt ze.

Er worden steeds minder lange termijncontracten afgesloten. Want er is ook meer te halen aan korting als je langer wacht.

Hoe de printtitels de teruggang moeten opvangen is vooralsnog volslagen onduidelijk.

Zijn ze dan toch de gaslantaarnaanstekers van 2009?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in