Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketing beïnvloedt artsen

‘Hoe meer farmaceutische bedrijven aan marketing doen, des te minder spelen kosten voor artsen een rol bij het voorschrijven van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De extra marktmacht die zo door marketing ontstaat, leidt tot hogere geneesmiddelenkosten en heeft daardoor een verlaging van de totale welvaart tot gevolg, meent het CPB.

related partner content for mobile comes here

Farmaceutische bedrijven besteden twintig procent of meer van hun omzet aan marketing. Dat is meer dan in menig andere bedrijfstak wordt uitgegeven. Het CPB heeft uitsluitend gekeken naar de effecten van de marketing op het voorschrijfgedrag. Marketing gericht op artsen, zoals artsenbezoek, advertenties en direct mail, zorgt ervoor dat artsen meer informatie hebben over het bestaan van geneesmiddelen en de kwaliteit ervan hoger inschatten. De analyse van het CPB wijst uit dat hierdoor het gemiddeld aantal uitgeschreven recepten toeneemt. Een permanente marketingtoename van tien procent voor een geneesmiddel leidt op termijn gemiddeld tot een drie procent hogere vraag naar dit middel. Deze vraagstijging gaat voor ongeveer veertig procent ten koste van de vraag naar concurrerende middelen, de rest komt uit een vergroting van de totale markt. Het effect op de totale welvaart van deze stijging in de vraag is afhankelijk van de medisch-inhoudelijke vraag of voor een bepaalde aandoening een beter geneesmiddel kan worden voorgeschreven. Als het geneesmiddel een hogere kwaliteit heeft en marketing ervoor zorgt dat artsen dat te weten komen, dan neemt de welvaart toe. Als de kwaliteit niet hoger is maar marketing suggereert dat dit wel het geval is, dan neemt de welvaart af. Het CPB kan geen uitspraak over doen welk van de twee gevallen zich in de praktijk vooral voordoet. Het CPB-rapport doet verder een aantal suggesties voor beleidsopties die negatieve effecten van farmaceutische marketing kunnen verhelpen, zonder dat dit ten koste gaat van de positieve kanten, vooral het verschaffen van relevante informatie aan artsen. Op dit moment wordt al gewerkt aan het aanscherpen van regelgeving rond promotieactiviteiten en cadeaus voor artsen. Tenslotte schetst het CPB een aantal algemene beleidsopties om het kostenbewustzijn van patiënten en artsen te verhogen en om artsen minder afhankelijk te maken van informatie van de kant van de industrie. Een voorbeeld van een dergelijke beleidsoptie is een groter gebruik van kosten-batenanalyses bij de toelating van geneesmiddelen tot het verzekerde pakket, en bij het vaststellen van vergoedingslimieten. (Bron: Centraal Planbureau)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in