KPN wint rechtszaak tegen Tele2


Concurrent KPN had in kort geding tegen de reclame geageerd. De rechter heeft Tele2 verboden om zijn tv-reclame over bellen naar Australië te blijven uitzenden. Ook mag de onderneming een eerder geplaatste dagbladadvertentie niet meer gebruiken. Op overtreding van het verbod staat een dwangsom van 25.000 euro per keer, met een maximum van 1 miljoen euro.
In de reclame vergelijkt Tele2 zijn beltarieven met die van KPN, zonder daarin de Voordeelnummers van KPN mee te nemen. Hierbij krijgt de consument korting op de gesprekskosten naar tien binnenlandse en drie buitenlandse nummers. Dat levert volgens de rechter een prijsvergelijking op die ‘onvolledig en daarom misleidend' is.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe twee bedrijven troffen elkaar al vaker voor de rechter in een conflict over vergelijkende reclame. De rechter verplicht Tele2 niet in al zijn reclames te verwijzen naar de Voordeelnummers van KPN. Volgens de rechter gaat dat ‘te ver' en moet ‘per reclame-uiting worden beoordeeld of er sprake is van misleidende reclame'.
Tele2 moet binnen acht dagen rectificeren in de Volkskrant, NRC Handelsblad, Spits, Metro, De Telegraaf, Algemeen Dagblad en Het Parool. Daarin moet de onderneming toegeven dat de prijsvergelijking in zowel de tv- als krantenreclame misleidend is geweest.
Tele2 is het oneens met de uitspraak van de rechter en beraadt zich op mogelijke verdere stappen (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid