Overslaan en naar de inhoud gaan

KPN wint rechtszaak tegen Tele2

Tele2 moet binnen acht dagen in een paginagrote advertentie een rectificatie plaatsen voor eerder gemaakte reclame. Dat heeft de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Concurrent KPN had in kort geding tegen de reclame geageerd. De rechter heeft Tele2 verboden om zijn tv-reclame over bellen naar Australië te blijven uitzenden. Ook mag de onderneming een eerder geplaatste dagbladadvertentie niet meer gebruiken. Op overtreding van het verbod staat een dwangsom van 25.000 euro per keer, met een maximum van 1 miljoen euro.

related partner content for mobile comes here

In de reclame vergelijkt Tele2 zijn beltarieven met die van KPN, zonder daarin de Voordeelnummers van KPN mee te nemen. Hierbij krijgt de consument korting op de gesprekskosten naar tien binnenlandse en drie buitenlandse nummers. Dat levert volgens de rechter een prijsvergelijking op die ‘onvolledig en daarom misleidend' is.

De twee bedrijven troffen elkaar al vaker voor de rechter in een conflict over vergelijkende reclame. De rechter verplicht Tele2 niet in al zijn reclames te verwijzen naar de Voordeelnummers van KPN. Volgens de rechter gaat dat ‘te ver' en moet ‘per reclame-uiting worden beoordeeld of er sprake is van misleidende reclame'.

Tele2 moet binnen acht dagen rectificeren in de Volkskrant, NRC Handelsblad, Spits, Metro, De Telegraaf, Algemeen Dagblad en Het Parool. Daarin moet de onderneming toegeven dat de prijsvergelijking in zowel de tv- als krantenreclame misleidend is geweest.

Tele2 is het oneens met de uitspraak van de rechter en beraadt zich op mogelijke verdere stappen (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in