Zintuiglijke experiences effectief in jongerencommunicatie
Zintuiglijke experiences zijn multimediale ruimtes waarbij alle zintuigen van de doelgroep worden geprikkeld om kennis en ervaring op te doen. Voor de Smokkeltrip experience zit het effect vooral in het feit dat de experience fungeert als goede bezoeksmotivator voor de jonge doelgroep (12-18 jaar) van het Belasting & Douanemuseum. Tevens leidt de experience tot zowel mond-tot-mond reclame en biedt het een grote kans op herhalingsbezoek bij jongeren. Daarnaast sluit de zintuiglijke experience volgens de jongeren goed aan op de rest van het museum en staat deze combinatie (museum & experience) garant voor een effectieve en levendige kennisoverdracht.
Het onderzoek OEBeleveniscommunicatie; het effect van de Smokkeltrip experience werd gehouden onder 113 jonge bezoekers van 12- 18 jaar die in schoolgroepen het museum bezochten. Het resultaat: 57,8 procent van de jongeren geeft vooraf aan dat ze het leuker vonden om naar het museum te gaan, vanwege de Smokkeltrip experience. Daarnaast gaf 47,9 procent van de ondervraagden aan bereid te zijn tot herhalingsbezoek samen met vrienden of familie. Een vraag die voor het Belasting & Douanemuseum (dat net als andere musea kampt met een imagoprobleem onder jongeren) relevant was, is de vraag of de zintuiglijke experience goed aansluit op de rest van het museum. 68,1 procent van de ondervraagden vond dat dit wel degelijk het geval was.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaEen andere conclusie die getrokken kan worden is het feit dat zintuiglijke experiences, zoals de Smokkeltrip, bijdragen aan de verlevendiging van een boodschap richting jongeren. Dit blijkt uit de reacties van begeleidende docenten die aangaven dat jongeren door middel van de experience het onderwerp van grenzen, douane en belasting écht aan der lijve ondervonden. De combinatie van een museumrondleiding en een zintuiglijke experience droeg bij aan een effectieve kennisoverdracht, waarbij 82,3 procent van de jongeren voorwerpen uit de experience herkenden in de museumcontext. En 99 procent van de ondervraagden wist na het bezoek aan het museum te omschrijven wat de douane deed. Maar ook de vele enthousiaste reacties van de jonge bezoekers die de experience nog een keer willen meemaken, spreken boekdelen.
Soortgelijke reacties kreeg de Havenexperience van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam tijdens Kidsadventure 2003 te Rotterdam. Eenspannende experience door en op containers waarbij kinderen van 8-12 jaar dewereld van de Rotterdamse Haven ontdekten en audiovisueel werden uitgenodigd actief deel te nemen.Alle deelnemende kinderen gaven aan dat ze de havenexperience erg leukvonden.
Het onderzoek werd gehouden door Ben Langeveld (4e jaars communicatiestudent) en is op te vragen bij Misteli Productions, bureau voor belevingscommunicatie te Amsterdam dat verantwoordelijk is voor het concept en de realisatie van beide experiences: info@misteli.nl.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidHi user if you are like the online games then you are connect the simple http://solitairetimes.com more time connect and play the new games.