Overslaan en naar de inhoud gaan

Zintuiglijke experiences effectief in jongerencommunicatie

Communiceren met jongeren door middel van zintuiglijke experiences is effectief. Dit blijkt uit onderzoek naar de reacties van jongeren op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zintuiglijke experiences zijn multimediale ruimtes waarbij alle zintuigen van de doelgroep worden geprikkeld om kennis en ervaring op te doen. Voor de Smokkeltrip experience zit het effect vooral in het feit dat de experience fungeert als goede bezoeksmotivator voor de jonge doelgroep (12-18 jaar) van het Belasting & Douanemuseum. Tevens leidt de experience tot zowel mond-tot-mond reclame en biedt het een grote kans op herhalingsbezoek bij jongeren. Daarnaast sluit de zintuiglijke experience volgens de jongeren goed aan op de rest van het museum en staat deze combinatie (museum & experience) garant voor een effectieve en levendige kennisoverdracht.

related partner content for mobile comes here

Het onderzoek OEBeleveniscommunicatie; het effect van de Smokkeltrip experience werd gehouden onder 113 jonge bezoekers van 12- 18 jaar die in schoolgroepen het museum bezochten. Het resultaat: 57,8 procent van de jongeren geeft vooraf aan dat ze het leuker vonden om naar het museum te gaan, vanwege de Smokkeltrip experience. Daarnaast gaf 47,9 procent van de ondervraagden aan bereid te zijn tot herhalingsbezoek samen met vrienden of familie. Een vraag die voor het Belasting & Douanemuseum (dat net als andere musea kampt met een imagoprobleem onder jongeren) relevant was, is de vraag of de zintuiglijke experience goed aansluit op de rest van het museum. 68,1 procent van de ondervraagden vond dat dit wel degelijk het geval was.

Een andere conclusie die getrokken kan worden is het feit dat zintuiglijke experiences, zoals de Smokkeltrip, bijdragen aan de verlevendiging van een boodschap richting jongeren. Dit blijkt uit de reacties van begeleidende docenten die aangaven dat jongeren door middel van de experience het onderwerp van grenzen, douane en belasting écht aan der lijve ondervonden. De combinatie van een museumrondleiding en een zintuiglijke experience droeg bij aan een effectieve kennisoverdracht, waarbij 82,3 procent van de jongeren voorwerpen uit de experience herkenden in de museumcontext. En 99 procent van de ondervraagden wist na het bezoek aan het museum te omschrijven wat de douane deed. Maar ook de vele enthousiaste reacties van de jonge bezoekers die de experience nog een keer willen meemaken, spreken boekdelen.

Soortgelijke reacties kreeg de Havenexperience van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam tijdens Kidsadventure 2003 te Rotterdam. Eenspannende experience door en op containers waarbij kinderen van 8-12 jaar dewereld van de Rotterdamse Haven ontdekten en audiovisueel werden uitgenodigd actief deel te nemen.Alle deelnemende kinderen gaven aan dat ze de havenexperience erg leukvonden.

Het onderzoek werd gehouden door Ben Langeveld (4e jaars communicatiestudent) en is op te vragen bij Misteli Productions, bureau voor belevingscommunicatie te Amsterdam dat verantwoordelijk is voor het concept en de realisatie van beide experiences: .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Avneesh Panwar

Hi user if you are like the online games then you are connect the simple http://solitairetimes.com more time connect and play the new games.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in