Overslaan en naar de inhoud gaan

Keurmerk voor influencers gelanceerd, merken als Coca-Cola, Unilever en Heineken stellen het verplicht

RCC en brancheverenigingen BVA, DDMA komen met certificering voor influencers voor meer transparantie en naleving reclameregels.
Bram Krikke is een van de influencers die gecertificeerd zijn.
Bram Krikke is een van de influencers die gecertificeerd zijn.
Bram Krikke is een van de influencers die gecertificeerd zijn.
Bram Krikke is een van de influencers die gecertificeerd zijn.

Bram Krikke, Eloise van Oranje, Kaj Gorgels en Geraldine Kemper hebben er al een, en wie voor grote merken als Heineken, Unilever, Coca-Cola, TUI en L'Oréal wil blijven werken, doet er goed aan een te behalen: het landelijke certificaat voor influencers dat vandaag wordt gelanceerd.

related partner content for mobile comes here

Het keurmerk met de naam ‘Certified by Influencerregels.com’ is een breed gedragen initiatief van de DDMA, BVA en de Stichting Reclame Code gesteund door grote merken in Nederland. Ze willen er de transparantie in influencermarketing mee vergroten en problemen zoals sluikreclame tegengaan.

Met deze certificering laten influencers, online creators en talenten zien dat ze op een juiste en verantwoorde manier reclame maken. Na het behalen van het certificaat via een e-learning krijgen ze een plek in een openbaar register.

Onbekendheid met regels

Veel influencers werken samen met adverteerders, maar weten vaak niet wat er wel is toegestaan en wat niet. Voorbeelden hiervan zijn het gebruik van bepaalde hashtags, het promoten van gratis verkregen producten of op welke leeftijd je bepaalde reclame wel of niet mag richten.

Ook is er een continue instroom van nieuwe creators en trends op het gebied van content. Daarom hebben alle betrokken partijen uit deze snelgroeiende sector hun verantwoordelijkheid genomen en afspraken met elkaar gemaakt.

De sector volgt met het keurmerk het Franse voorbeeld, waar de certificering in 2021 is ingevoerd.  En met succes: waar 22% van de influencers vóór certificering de regels overtrad, overkomt slechts 1,05% van de influencers dat nog maar ná certificering. Inmiddels zijn ruim 1.400 Franse influencers gecertificeerd.

Ethisch en effectief

Martijn de Kemp, voorzitter commissie influencermarketing van DDMA: ‘Er is twee jaar lang keihard aan dit initiatief gewerkt. Met deze lancering nemen we een enorme stap voorwaarts in de professionalisering en transparantie van de influencersector.’

Volgens De Kemp hebben partijen het voor creators eenvoudig gemaakt om de regels en wetgeving voor reclame te kennen. Voor adverteerders biedt het kermerk duidelijkheid met wie zij vertrouwde en 'brand-safe' samenwerkingen aan kunnen gaan.

De Kemp: 'Het verheugt ons te zien dat zowel adverteerders als influencers het initiatief omarmen en samen een grote stap zetten richting een meer ethische en effectieve reclamesector.’

Module en toets

Het certificaat is te behalen op Influencerregels.com. De website creëert overzicht met de belangrijke regels op een rij. Om een plaats in het register te behalen moet een e-learning module worden doorlopen en wordt er vervolgens een toets afgelegd. De toets wordt doorlopend geactualiseerd en moet jaarlijks worden herhaald, zodat alle partijen op de hoogte zijn van de actuele ontwikkelingen. De Stichting Reclame Code houdt in de gaten of content aan de regels voldoet via een online monitoringsysteem en geeft aanbevelingen en advies bij waargenomen misstappen. Gecertificeerde influencers zijn daarmee verzekerd van extra nazorg.

Certificering standaardonderdeel contracten 

De eerste influencers die zich hebben laten certificeren zijn onder anderen Bram Krikke, Eloise van Oranje, Geraldine Kemper, Kaj Gorgels.

Adverteerders als Coca-Cola Nederland, L’Oréal Group, TUI en Heineken bevinden zich onder de eerste merken die zich aan het initiatief hebben verbonden. Dit betekent dat zij de certificering onderdeel laten worden van de contracten die zij afsluiten met influencers.

Dat gaat gevolgen hebben voor influencers die de certificering niet doorlopen, zij zullen niet meer voor deze merken kunnen werken.

Influencers in Nederland: de cijfers

Het register is relevant voor alle professionele vloggers in Nederland die samenwerken met merken. Op 1 januari 2024 stonden 1.548 ondernemers die zich vlogger, influencer of YouTuber noemen, ingeschreven bij KVK. Ook telt Nederland zo'n 150 influencers met meer dan 500.000 volgers.

Geen certificaat, geen samenwerking

‘Influencer marketing is een belangrijk onderdeel van onze merkcampagnes. Verantwoorde marketing is daarin uiteraard essentieel’, zegt Anouk van den Broek, senior- manager media-operations van Coca-Cola Nederland. ‘We zijn trots dat de talenten waar we nu mee samenwerken al gecertificeerd zijn bij de start van dit initiatief.

Unilever neemt in nieuwe contracten op dat influencers de certificering moeten behalen voordat een samenwerking kan starten.

‘Voor bestaand samenwerkingen werken we toe naar een 100% certificering binnen een jaar’, vertelt Veronika Tarjan, medialead Benelux. ‘ Daarnaast zullen we de influencers waar we geen officiële overeenkomst mee hebben, maar toch content maken voor een van onze merken, adviseren ook dan de e-module te doorlopen, om zo een echte beweging te creëren. Een mooie stap vooruit voor de gehele branche.’

Ook de grote tech-platformen zoals TikTok, Meta en Google, de plek waar influencers actief zijn, vinden het keurmerk en register een stap voorwaarts. TikTok gaat workshops geven over dit onderwerp aan influencers.

Behandeld in e-learning

De e-learning module is ontwikkeld samen met verschillende toezichthouders en specialisten uit de branche. Er worden meerdere onderwerpen behandeld, waaronder:
- Het verbod op het kopen van nepvolgers en neplikes (hier is reeds een boete voor gegeven)

- Het verplicht gebruiken van Kijkwijzer-icoontjes voor YouTubers

- Regels rondom het gratis krijgen van producten. Ook hier moet duidelijk zijn welk bedrijf achter deze vorm van promotie zit

- Het juiste gebruik van hashtags. Zo zijn #partner en #collab geen geldige vermeldingen meer om een samenwerking mee aan te kondigen.

- Het verbod op reclame maken voor vapes, dat is altijd verboden. Jonge influencers worden helaas echter regelmatig door fabrikanten benaderd.

- Regels rondom finfluencing. Het is verboden om zomaar advies te geven aan volgers over beleggen en crypto.

- Reclame rondom alcohol en alcoholvrije vervangers; zo wordt uitgelegd hoe deze content weggehouden kan worden bij minderjarigen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in