Overslaan en naar de inhoud gaan

Tricky Tijden – Communiceren tijdens veranderingen

Ontdek de drie universele fases binnen veranderprocessen. Corporate antropoloog Jitske Kramer vond een patroon waar iedereen doorheen gaat.
Logeion

Logeion is de beroepsorganisatie voor álle communicatieprofessionals in Nederland. Een netwerk en thuishaven met focus op de ontwikkeling van de individuele professional en het communicatievak. Dit doen wij onder andere door het delen van kennis, het organiseren van inhoudelijke bijeenkomsten en door het bieden van een plek om vakgenoten te ontmoeten.

Tricky Tijden – Communiceren tijdens veranderingen
Fotograaf: Bart Heemskerk
Tricky Tijden – Communiceren tijdens veranderingen
Fotograaf: Bart Heemskerk

In deze snel veranderende tijden, waarin we balanceren tussen verbeeldingskracht en de verleiding van zogenaamde 'perfecte oplossingen', is het cruciaal om te begrijpen wat jouw rol als organisatie- en communicatieprofessional is. Want wat betekenen alle veranderingen voor communicatie? Is iedere verandering losstaand van elkaar of is er een lijn in te ontdekken?

Corporate antropoloog en bestsellerauteur Jitske Kramer ontdekte dat er een vaste dynamiek ontstaat als er een verandering plaatsvindt. Bij iedere verandering zijn er namelijk drie universele transitiefases waar we als mens en organisatie doorheen gaan. Ze schrijft hierover in haar zojuist verschenen boek ‘Tricky Tijden’ dat nu al in de top 5 staat.

De fases van verandering

Fase 1 is de separatiefase, waarin je afscheid neemt van wat je had. Je laat het bekende achter je en weet nog niet wat de toekomst je gaat brengen. Vervolgens breekt de fase van liminaliteit ofwel de overgangsfase aan. Een verwarrende tijd waarin je je graag verschuilt achter schijnzekerheden en je gemakkelijk te verleiden bent door mooie beloftes die het proces van verandering bedreigen. Het vertrouwde moet je loslaten en grenzen verleggen. Het uiteindelijk eigen maken van de nieuwe situatie gebeurd in de integratiefase.

Het narratief en de verhalen

Kramer vertelt dat in de antropologie veranderingen worden beschreven als een narratief, het grotere script dat betekenis geeft. Daarnaast heb je verhalen ofwel de gebeurtenissen. Wanneer je als organisatie door een kleine verandering gaat, kun je het narratief intact houden en alleen de verhalen veranderen. Maar als het een grote verandering betreft, dan merk je dat het narratief aangepast moet worden. Dan heb je te maken met transities die ingrijpend zijn voor jouw organisatie. In deze situatie moeten structuren, processen en interne verhoudingen schuiven. Het instrument hiervoor is taal en communicatie. Maar wat betekent dit voor de organisatie en voor jou als communicatieprofessional?

Belangrijk is om inzicht te krijgen in welke fase van verandering jij en jouw organisatie zich bevinden. Dit helpt jou in de keuze van communicatieactiviteiten en de manier van storytelling. Als professional speel je met grenzen, je rekt ze op en verlegt ze. Bij veranderingen heb je iemand nodig die durft eerlijk en oprecht te communiceren en de verandering te bespreken. Alleen dan verklein je de kans om te blijven hangen in de fase van liminaliteit en daadwerkelijk de stap te zetten naar een nieuwe fase én echte verandering.

Met welke verandering ga jij aan de slag?

Kom meer te weten over veranderprocessen en actuele communicatietrends tijdens C-day24.

▪ C-day is het grootste communicatiecongres van Nederland en vindt plaats op donderdag 13 juni in Nieuwegein.

▪ Keynote spreker Jitske Kramer vertelt meer over de menselijke reacties op ingrijpende transities én de drie veranderfases waar de communicatieprofessional rekening mee moet houden.

▪ Bezoek hier de website van het congres en reserveer nu jouw ticket(s).

 

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Logeion

Logeion is de beroepsorganisatie voor álle communicatieprofessionals in Nederland. Een netwerk en thuishaven met focus op de ontwikkeling van de individuele professional en het communicatievak. Dit doen wij onder andere door het delen van kennis, het organiseren van inhoudelijke bijeenkomsten en door het bieden van een plek om vakgenoten te ontmoeten.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in