Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe word je aantrekkelijk voor je medewerkers

Hoe kun je als organisatie zó aantrekkelijk zijn voor je medewerkers, dat niet alleen de business succesvol is...
Partner
Logeion

Logeion is de beroepsorganisatie voor álle communicatieprofessionals in Nederland. Een netwerk en thuishaven met focus op de ontwikkeling van de individuele professional en het communicatievak. Dit doen wij onder andere door het delen van kennis, het organiseren van inhoudelijke bijeenkomsten en door het bieden van een plek om vakgenoten te ontmoeten.

Tom Haak
Tom Haak

'Het hoeft echt niet zo ingewikkeld'

Tom Haak spreekt in C-week over employer branding ofwel de vraag hoe je als organisatie zó aantrekkelijk kunt zijn voor je medewerkers, dat niet alleen de business succesvol is, maar je ook een aantrekkelijke werkgever bent waar werkplezier voorop staat. Met zijn HR Trend Institute detecteert hij trends en wetenschappelijke kennis op het gebied van mensen en organisaties. Naar zijn stellige overtuiging wordt daar nog veel te weinig gebruik van gemaakt. We vroegen Tom een klein voorproefje van zijn keynote.

Technologie

“Alleen al door op een slimme manier technologie te gebruiken, kunnen we veel interventies onderbouwen en succesvol uitvoeren! Kijk maar eens naar het succes van de smart watch. Die doet meer op het gebied van gedragsverandering dan menig campagne. Door het gebruik van technologie hoeven we mensen niet voortdurend lastig te vallen met vragenlijstjes. Je kunt de stemming ook bekijken met behulp van gezichts- en tekstanalyse . In de HR-wereld komt dit denken in analytics langzaam op gang. De marketing is daar al veel verder mee. Zij zijn eraan gewend om klanten te bevragen en dat niet een keer per jaar, maar voortdurend. En nu hebben we dan in toenemende mate de mogelijkheid om niet eens meer te hoeven vragen, als we de technologie maar goed inzetten.”

Luisteren

“Het gaat erom dat we meer gefocust raken op goed luisteren en dan ook bereid zijn om iets te doen met wat we horen. Dat moet niet alleen binnen de organisatie, ook daarbuiten. Want de mening van stakeholders of andere unusual suspects kan een enorme impact hebben op bijvoorbeeld een innovatieproces. Ik vind dat dat nog veel te weinig gebeurt, niet grootschalig, maar ook niet in gewone menselijke interactie. Hoe vaak vraag jij nou een collega wat hem of haar inspireert bijvoorbeeld? En realiseren we ons wat de business partners in Afrika vinden van onze berichten in de krant?”

Gereedschapskist

“Wat ik zie in organisaties is dat een vraagstuk nog te vaak wordt benaderd vanuit de eigen gereedschapskist. Een voorbeeld. Hoeveel chocoladerepen zijn er afgelopen corona jaar wel niet op deurmatten gevallen? Een goed bedoelde blijk van waardering in deze moeilijke tijd. Ik zie dat dan voor me, een communicatieadviseur in een brainstorm-zoom komt op het idee en mag het dan uitvoeren. Ondertussen hoeft de leidinggevende zich niet af te vragen hoe hij dagelijks meer waardering kan tonen en de collega die net de strijd was aangegaan met haar coronakilo’s voelt zich al helemaal niet gesteund. Het is een beetje gechargeerd, maar het hoeft ook niet zo ingewikkeld te zijn. Denk goed na over het eigenlijke doel, luister naar de individuele verlangens van mensen en doe er dan echt iets mee. De medewerker van de kilo’s is dan misschien eerder blij met een ingenieuze app, of een wandelafspraak met de leidinggevende. Inclusie is op dit moment ook zo’n thema dat iedereen belangrijk vindt, maar nog te veel vanuit de bestaande aangeleerde modellen bekijkt. Jammer! Zo blijf je opgesloten in oude denkbeelden en komen we niet verder dan wat flauwe indicatoren.”

Lef

“Ik hoop dat mensen na mijn keynote wat meer ruggengraat durven tonen, minder service verlenen en met meer lef nieuwe interventies inzetten. De nieuwsbrieven en magazines die ik zie in organisaties zijn prima, maar ze brengen mij niet in vervoering. Mensen willen gehoord worden én ze willen snelle en eerlijke communicatie. Door goed te kijken naar HR-trends, kom je op goede ideeën. En daar vinden communicatie en HR elkaar. Hopelijk tot 23 juni, 15.30 uur", aldus Tom Haak.

Bekijk het volledige programma van het vierdaags online vakcongres met keynotes van onder andere Ben TiggelaarAfdhel Aziz en Madeleijn van den Nieuwenhuizen. En laat je inspireren op het gebied van communicatie, HR, trends, leiderschap, employee engagement en psychologische veiligheid! Of meld je gelijk aan voor C-week21. 

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Logeion

Logeion is de beroepsorganisatie voor álle communicatieprofessionals in Nederland. Een netwerk en thuishaven met focus op de ontwikkeling van de individuele professional en het communicatievak. Dit doen wij onder andere door het delen van kennis, het organiseren van inhoudelijke bijeenkomsten en door het bieden van een plek om vakgenoten te ontmoeten.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in