Overslaan en naar de inhoud gaan

Is branding kinderlijk eenvoudig?

In de aprileditie van het toonaangevende Journal of Marketing is een artikel verschenen van de hand van Kathryn A. Braun-LaTour, Michael…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de aprileditie van het toonaangevende Journal of Marketing is een verschenen van de hand van Kathryn A. Braun-LaTour, Michael S. LaTour en George M. Zinkhandat, dat ingaat op de mogelijke relatie tussen herinneringen uit de kindertijd en het 'branding appeal'. In algemene zin is er weinig aandacht voor de psychologische kant van branding. Michel Jansen heeft afgelopen tijd deze kant van branding onder de aandacht gebracht met het principe. Zoals ik al eerder schreef in mijn recensie van het bijbehorende boekje in Tijdschrift voor Marketing (april 2007), is een nadeel van deze methode dat de consument in een hokje beland, doordat hij (m/v) tot één van de 12 archetypes wordt gerekend met bijbehorende branding strategie.

related partner content for mobile comes here

Braun-LaTour, LaTour en Zinkhandat stellen dat marketeers gebruik zouden kunnen maken van de persoonlijke herinneringen die consumenten hebben aan hun kindertijd. Ze gaan uit van de volgende ideeën:

a) het persoonlijke geheugen is het centrum van iemands identiteit (wie, wat, hoe ben je?)
b) dit geheugen bevat dus ook ervaringen die men met bepaalde merken heeft gehad
c) doordat men zoveel ervaringen heeft opgedaan, blijven alleen de belangrijkste herinneringen / ervaringen hangen; dat gebeurt dus met betekenisvolle merken!
d) de oudste en meest herhaalde herinneringen met een merk kunnen daarom dus ook veel blijven betekenen voor iemand (er wordt gesproken over mythevorming rondóm en symbolische waarde ván een merk)

Oftewel een opdracht aan elke brand manager: creëer een mythe rondom je merk! In hoeverre kan zowel waarde als een mythe worden geschapen? Deze aanpak betekent dus ook dat een branding strategie gericht moet zijn op de lange termijn. Op zich is dit niet nieuw, maar wel goed om hier weer eens bij bepaald te worden. Wie is er niet groot mee geworden?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in