Innovatie zonder de klant is geen innovatie: Nestlé chocola voor alle Zwitsers
Het leek Nestlé, één van 's werelds grootste voedingsmiddelenbedrijven, zo'n goed idee om zowel de verpakking als de receptuur van haar traditierijke (sinds 1819) chocolade-merk Cailler
te vernieuwen. En daarvoor trok men niet de minste experts aan:
De Franse architect Jean Nouvel
bekend van onder andere het Institut du Monde Arabe in Parijs, was verantwoordelijk voor de nieuwe Cailler-verpakking, die, in tegenstelling tot de oude verpakking, grotendeels uit niet recyclebaar plastic bestond en verder in niets leek op wat men van Cailler gewend was. Voor de nieuwe receptuur deed men een beroep op de Spaanse kok Ferran Adria.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta
Vanaf het moment dat de nieuwe verpakking op de markt kwam zal Nestlé haar innovatiedrang betreurd hebben want de problemen begonnen direct: Er was voortdurend commentaar vanuit de Zwitserse pers en de consument op het feit dat de verpakking niet recyclebaar zou zijn. Maar er was niet alleen maar commentaar, er was ook een kopersstaking, dat wil zeggen dat er in 2006 steeds minder Cailler-repen de toonbank overgingen. Uiteindelijk kostte de vernieuwingsdrang Nestlé maar liefst 24% van haar jaaromzet.
En dat heeft haar uiteindelijk doen besluiten om de verpakking weer in de oude staat te herstellen. Sinds maart van dit jaar zijn de Cailler-repen dan ook weer in hun vertrouwde papieren jasje te koop.
Maar Nestlé is verder gegaan dan dat en heeft onlangs alle 2,2 miljoen Zwitserse huishoudens een Cailler-reep toe te sturen met de vraag om zich weer te willen verzoenen met het merk. Wat deze verzoeningsactie Nestlé gekost heeft is niet helemaal duidelijk maar het gaat daarbij om een bedrag van rond de 2 miljoen euro. Nestlé toont daarmee wel aan tot inkeer te zijn gekomen en te kiezen voor de klant.
Logisch vanuit commercieel oogpunt want ze raakten hun klanten kwijt maar desalniettemin een opmerkelijke actie voor zo'n groot bedrijf.
Maar in mijn ogen vooral ook een actie die past bij een bedrijf van deze tijd, waarin de consument ofwel de zogenaamde power consumer steeds vaker de 'macht grijpt'.
Al met al maakt dit verhaal duidelijk wat ik ook uit mijn eigen ervaring als business innovator weet, dat een innovatie zonder de klant geen innovatie is. Want het is uiteindelijk de klant die je nieuwe product of dienst moet gaan kopen.
Betrek je klant daarom bij de innovaties die je wil gaan uitvoeren, innoveer samen met je klant en realiseer je dat dit proces van de klant betrekken door internet heel gemakkelijk wordt gemaakt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid