Overslaan en naar de inhoud gaan

Interview: René Besemer over einde Pragma

Pragma, de branchevereniging voor kleine en middelgrote reclamebureaus, gooit na een kwart eeuw het bijltje er bij neer. Zeven vragen aan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Pragma, de branchevereniging voor kleine en middelgrote reclamebureaus, gooit na een kwart eeuw het bijltje er bij neer. Zeven vragen aan voorzitter .

related partner content for mobile comes here

Het is echt over met Pragma?
‘Het klopt. De leden hebben zich gisteravond unaniem uitgesproken voor het opheffen van Pragma.We kiezen er zelf voor om te stoppen. Ondanks dat Pragma een financieel gezonde vereniging is’

De reden is?
‘Dat de structuur van Pragma en wat de vereniging voor haar leden kan betekenen niet past bij wat bureaus nu van de vereniging verwachten. Om die afstemming te verbeteren zouden we teveel moeten veranderen in de focus en structuur van de vereniging. Daarbij zouden we bovendien teveel vragen van de leden. Zoals je weet heeft Pragma geen betaald bestuur. Wat we doen voor de leden, doen we allemaal tussen de bedrijven door. Aanpassen van de structuur zou betekenen dat we een groter beroep moeten doen op de leden. Die moeten dat ook willen. Als in de praktijk blijkt dat de inbreng van de leden beperkt blijft en er meer werk op het bordje komt van het bestuur, dan houdt het op.’

Wat bedoel je precies met een andere focus?
'Om voor de toekomst relevant te blijven zouden we nog meer moeten inzetten op kennisdeling. In de vergadering is duidelijk uitgesproken dat er dan meer medewerking nodig is van de leden. Dat is lastig omdat iedereen het druk genoeg heeft om met het bureau het hoofd boven water te houden. Je zou kunnen zeggen dat de korte termijn heeft gewonnen van de lange termijn. Pragma heeft altijd veel aandacht bestaan aan de lange termijn, bijvoorbeeld door initiatieven te nemen op het gebied van opleiding en vakkennis. In het huidige economische klimaat is het alleen zo dat er veel meer wordt gekeken naar de korte termijn.
Daarbij komt dat de doelstellingen van Pragma voor een deel ook zijn achterhaald. Kennis vergaren is nu een stuk makkelijker dan 25 jaar geleden. Als je dan ziet dat de vereniging kleiner en kleiner wordt, is het tijd om er een punt achter te zetten.’

Hoeveel leden had Pragma eigenlijk? Drie jaar terug waren het er 55.
‘Dat was ooit, ja. Dit jaar komen we op 28.’

Dat gaat inderdaad hard dan.
'Beter om nu te stoppen dan over een paar jaar als er misschien nog vijf leden over zijn. En laten we ook positief blijven: 25 jaar is een mooi rond getal. En in die jaren hebben we met z’n allen toch veel bereikt.

In plaats van opheffen kun je ook denken aan aansluiten. Er is gepraat met in ieder geval Vea en DDMA, maar blijkbaar is dat op niets uitgelopen?
‘Ik heb met de besturen van diverse verenigingen aan tafel gezeten. DDMA lag daarvan nog het dichtst bij de cultuur van Pragma. De intentie van het bestuur is geweest om de leden de keuze voor te leggen: stoppen of verder gaan onder de vleugels van de DDMA. Dat laatste is niet gelukt spijtig genoeg. De belangrijkste reden was dat enkele leden aanhikten tegen de hogere contributie die ze dan zouden moeten gaan betalen. Wel staat het met de ontbinding van Pragma uiteraard elk lid vrij om zich aan te sluiten waar ze willen.'

Misschien lullig om met oude uitspraken te komen, maar bij je aantreden als voorzitter drie jaar geleden sprak je nog de verwachting uit dat Pragma jaarlijk tien nieuwe leden moest kunnen halen.
'Ja, maar ik had toen niet kunnen voorzien dat er zoveel zou gebeuren in de markt. Daardoor is de focus heel anders komen te liggen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in