Overslaan en naar de inhoud gaan

Influencer heeft het helemaal gehad met de ‘influencer’

71% van de influencers noemt zichzelf inmiddels geen influencer meer.
Influencers
© Influencer Agency
Influencers
© Influencer Agency

Influencers zijn massaal klaar met influencers. Tot deze conclusie is het Amsterdamse Influencer Agency gekomen naar aanleiding van de enquête die het bureau hield onder 1.700 populaire en voornamelijk (80%) Amerikaanse Instagram-influencers. De naam blijkt uit de gratie te zijn geraakt bij de eigen klantgroep.

related partner content for mobile comes here

Aanleiding

Vanwaar dit onderzoek? Het viel Dave Leusink, mede-oprichter van Influencer Agency, al een tijdje op dat influencers zichzelf bij het aanmelden vrijwel nooit als 'influencer' voorstelde: ‘En dan maak je je toch wel een beetje zorgen. We zijn twee jaar geleden in Amsterdam begonnen, maar richtten ons eerst vooral op de Amerikaanse markt en later pas op de Nederlandse. We hadden flink geïnvesteerd om onze domeinnaam (www.influencer.agency) hoog op zoekresultatenlijst te zetten, dus wilden we even nagaan hoe dit zat.’

De poll oordeelde hard en onverbiddelijk: 71% van de influencers noemt zichzelf inmiddels iets anders dan influencer.

Creator

Het grootste deel (34%) van de Instagram personalities met meer dan 25.000 volgers noemt zichzelf namelijk ‘creator’. Ook ‘content creator’ (17%) en ‘brand ambassador’ (11%) worden relatief vaak genoemd.

Oorzaak: kortstondige reality-sterren

Volgens Leusink worden opdrachtgevers ook steeds kritischer: ‘De best betalende merken willen uitsluitend tussen hoogwaardige content staan. Het maken van deze content kost bloed, zweet en tranen en staat dus ver af van kortstondige reality-sterren die enkel selfies posten. Niet verbazingwekkend daarom dat de hoog aangeschreven influencers zichzelf liever (content) creators noemen.’

(Nog) Geen naamsverandering

Dan maar de naam van de agency veranderen? Leusink: ‘Adverteerders en de Instagram-users zelf gebruiken de term nog wel veelvuldig. Dus voorlopig hoeven we de naam van onze agency niet te wijzigen. Gelukkig maar.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in