Overslaan en naar de inhoud gaan

Marktonderzoek branche waakt over persoonlijke informatie

Privacy is en blijft een hot item, en terecht.
Partner
MOA

De MOA biedt alle expertise om organisaties te begeleiden naar een professioneel, toekomstbestendig data- en insightmanagement. Zij bestrijkt het hele terrein van het in kaart brengen van het menselijk gedrag en behoefte, ongeacht de methode van dataverzameling en analyse.

Lees meer

Het MOA Expertise Center is een betrouwbaar en deskundig kennisplatform voor professionals die op dit terrein werkzaam zijn. De MOA volgt de trends om voor haar partners een gids te zijn in een veranderend insight management landschap.

Lees minder
10 gedragsregels voor Fair Data-gebruik
10 gedragsregels voor Fair Data-gebruik

Informatie over wie we zijn en wat we vinden is essentieel voor de ontwikkeling van nieuwe of betere producten en diensten. Maar ook om allerlei overheden beter inzicht te geven in de wensen en verwachtingen. Informatie geven is belangrijk, maar net zo belangrijk is hoe die informatie wordt behandeld. Je wilt niet dat iedereen zomaar alles van je weet of informatie misbruikt.

De marktonderzoek branche maakt echt werk van het verantwoord gebruik van consumentengegevens. De branche hanteert hiervoor het Fair Data-keurmerk. Dit keurmerk is de garantie dat onderzoekbureaus zich aan zeer strikte privacyregels houden. Dat gegevens in vertrouwde handen zijn en bijvoorbeeld nooit ‘herkenbaar’ naar buiten komen of worden afgestaan.

Digitaal spoor
Marktonderzoek kent veel manieren van informatie verzamelen. Van telefonische enquêtes tot communities waarin consumenten meepraten of online vragenlijsten over allerlei onderwerpen. Daarnaast wordt veel gebruik gemaakt van big data. Uit de veelheid van gegevens een patroon halen om zo inzicht te krijgen in wat grote groepen mensen doen, waar hun voorkeuren liggen, en wat ze misschien van plan zijn te doen. Ook voor deze digitale informatie, het digitale spoor dat de consument achterlaat, geldt het Fair Data-keurmerk.

Gegevens in vertrouwde handen
Het Fair Data-keurmerk laat zien dat persoonlijke informatie in vertrouwde handen is. Onderzoeksbureaus die het logo voeren voldoen aan strengen eisen. 

 

‘Mensen maken zich steeds meer zorgen over hoe bedrijven omgaan met hun persoonsgegevens. Voor ons is het zaak om te laten weten dat privacy bij onze bureaus hoog in het vaandel staat.’

MOA-directeur Wim van Slooten

Alleen organisaties die lid zijn van de MOA, en voldoen aan de strenge kwaliteitseisen voor het gebruik van persoonsgegevens, mogen het Fair Data-keurmerk dragen.

Onderzoekfilter
Naast het Fair Data-keurmerk heeft de MOA ook Onderzoekfilter. Dit biedt consumenten de mogelijkheid zich te laten registreren om niet meer benaderd te worden voor onaangekondigd telefonisch marktonderzoek. Marktonderzoekbureaus die zich hebben aangesloten bij de MOA zijn verplicht dit bestand te raadplegen alvorens men respondenten onaangekondigd telefonisch benaderd voor het stellen van een aantal vragen t.b.v. een marktonderzoek.

Verder lezen:
• Lees meer over Fair Data-gebruik of vraag het Fair Data-keurmerk aan voor jouw organisatie
• Onderzoekfilter

 

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Erik

Handige lijst, echter een verwijzing (1) naar de wbp is niet meer van deze tijd; avg art 9

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
MOA

De MOA biedt alle expertise om organisaties te begeleiden naar een professioneel, toekomstbestendig data- en insightmanagement. Zij bestrijkt het hele terrein van het in kaart brengen van het menselijk gedrag en behoefte, ongeacht de methode van dataverzameling en analyse.

Lees meer

Het MOA Expertise Center is een betrouwbaar en deskundig kennisplatform voor professionals die op dit terrein werkzaam zijn. De MOA volgt de trends om voor haar partners een gids te zijn in een veranderend insight management landschap.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in