Overslaan en naar de inhoud gaan

Analyseer je klantbehoefte met Social listening

Met social listening kun je online conversaties over een merk en/of branche volgen, analyseren en erop reageren.
Partner
MOA

De MOA biedt alle expertise om organisaties te begeleiden naar een professioneel, toekomstbestendig data- en insightmanagement. Zij bestrijkt het hele terrein van het in kaart brengen van het menselijk gedrag en behoefte, ongeacht de methode van dataverzameling en analyse.

Lees meer

Het MOA Expertise Center is een betrouwbaar en deskundig kennisplatform voor professionals die op dit terrein werkzaam zijn. De MOA volgt de trends om voor haar partners een gids te zijn in een veranderend insight management landschap.

Lees minder
Actie ondernemen maakt social listening anders dan monitoring via social media.
Actie ondernemen maakt social listening anders dan monitoring via social media.

Wat vinden je klanten van het merk? Wat zeggen ze over je concurrenten? Het is een belangrijk onderdeel van gebruikersonderzoek

Wat is social listening?

Social listening is een twee stappen proces.

Eerst volg je sociale mediakanalen op vermeldingen van je merk, concurrenten, product en alle zoekwoorden die relevant zijn voor je bedrijf.

Vervolgens analyseer je die informatie en zoek je naar manieren om hier actiegericht mee om te gaan. Actie ondernemen kan zoiets eenvoudigs zijn als reageren op een tevreden klant of zoiets groots als het veranderen van je algemene merkpositionering.

Actie ondernemen maakt social listening anders dan monitoring via social media. Bij monitoring via social media draait het allemaal om het verzamelen van gegevens. Hiermee kijk je terug op wat er al is gebeurd.

Je kunt bijvoorbeeld de informatie gebruiken die je verzamelt via social media om de ene campagne tegen een andere te testen of de ROI te bewaken. Het is ook geweldige informatie om de waarde van social media te helpen bewijzen wanneer het tijd is om het jaarlijkse budget te bepalen.

Social media monitoring is gebaseerd op statistieken zoals engagement rate en aantal vermeldingen. Social listening kijkt verder dan de cijfers zodat er ook rekening gehouden wordt met de stemming achter die berichten op social media. Dit helpt je te begrijpen hoe mensen daadwerkelijk over jou en je concurrenten denken, in plaats van alleen het aantal keren te tellen dat je naam voorbij komt.

Deze 'online stemming' wordt ook wel social media-sentiment genoemd. Het bijhouden van social media-sentiment is een belangrijk onderdeel van het luisteren naar social media. Als je begrijpt hoe mensen over je merk denken, kun je je inspanningen voor marketing en productontwikkeling op koers houden. Hiermee kun je  ook direct reageren op positieve of negatieve berichten.

Het belangrijkste om te begrijpen is dat social listening vooruit kijkt in plaats van achteruit. Het gaat om het analyseren van de informatie die je verzamelt en deze inzichten gebruikt om strategie en dagelijkse acties te sturen.

Waarom sociaal listening ertoe doet

Mensen praten online over jou en je branche. De een wat meer onder de radar dan de ander. Het geeft boordevol inzichten als je social listening goed inzet. Wat voor inzichten kun je allemaal krijgen?

  • Hoe je de klantbinding kan versterken
  • Je kunt je strategie in real time tweaken
  • Je komt erachter hoe mensen over je denken in vergelijking met je concurrenten
  • Vrij snel pijnpunten ontdekken en hier ook wat aan doen
  • Je ontdekt toekomstige nieuwe leads of doelgroepen
  • Je ontdekt misschien wel influencers

Meer weten over Social listening?

Digital Power heeft social listening o.a. in de praktijk gebracht bij hun non-profit klant RNW Media. Marieke Schulte laat tijdens het Digital Analytics Congres, 8 oktober 2019, zien hoe ze dit aangepakt hebben en wat voor bruikbare inzichten eruit zijn gekomen. Bezoek haar sessie en vele andere sessies en keynotes tijdens deze vierde editie. Kijk voor meer informatie op www.digitalanalyticscongres.nl

 

Door : Amanda van der Linden

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Rogier Visser

Hi Amanda, goed artikel. De toepassingen gaan steeds verder van social listening, denk ook aan de social walls. Gebruiken dezelfde technologie, maar weer met een ander doel. Roundabout gebruikt ook social listening , maar nog een stap verder, om te ontdekken welke doelgroepen/audience er op dit moment relevant is om toe te passen voor het bepalen van doelgroepen voor social advertising campagnes. Unieke photo-recognition & AI maken het mogelijk om de data terug te brengen naar de benodigde data voor doelgroepen voor bijv Facebook. Maar ook het ontdekken van influencers is een mooie nieuwe toepassing...De ontwikkelingen zijn legio en worden steeds interessanter merken wij.....

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
MOA

De MOA biedt alle expertise om organisaties te begeleiden naar een professioneel, toekomstbestendig data- en insightmanagement. Zij bestrijkt het hele terrein van het in kaart brengen van het menselijk gedrag en behoefte, ongeacht de methode van dataverzameling en analyse.

Lees meer

Het MOA Expertise Center is een betrouwbaar en deskundig kennisplatform voor professionals die op dit terrein werkzaam zijn. De MOA volgt de trends om voor haar partners een gids te zijn in een veranderend insight management landschap.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in