Overslaan en naar de inhoud gaan

Google past zoekresultaten aan: nonprofit krijgt voorrang

Zoekmachine Google veranderde onlangs zijn algoritmes voor Nederlandse trefwoorden, aldus Traffic4U in Groningen. De aanpassing heeft…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gevolg van de update is dat vooral de sites van commerciële bedrijven minder snel zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Adverteerders zullen dus nog meer hun best moeten doen om hun sites bovenaan de lijst te krijgen. Dan is een advertentie plaatsen makkelijker, of geld bieden op zoekwoorden. Wellicht dat dat laatste een beweegreden is van om de algoritmes aan te passen.

related partner content for mobile comes here

Het Groningse , een bedrijf dat zoekresultaten optimaliseert voor bedrijven, kon op tijd anticiperen. Sander Prinsen, Traffic4U: "Er zijn verschuivingen, maar onze klanten zijn daarvan niet de dupe geworden. Onze werkwijze is afgestemd op veranderingen binnen zoekmachines."
De eerste aanpassingen bij de Amerikaanse Google gebeurden volgens directeur Gertjan Munneke van Traffic4U al in november 2003, Nederland volgt pas sinds februari.

Tegen Planet zegt Google Nederland van niets te weten. Marc Duijndam, directeur Google Nederland: "Voor zover ik weet, maken we geen onderscheid voor veranderingen in Amerika of Nederland, maar gaat dat samen op.”
Gert Jan Munneke: “Het verschil zit hem met name in de manier van scannen van websites en daaraan gekoppeld de positionering van websites binnen de zoekresultaten. Aan de bestaande beoordelingscriteria voor de positionering van een website zijn extra criteria toegevoegd.” Het resultaat van de aangepaste werkwijze is dat informatieve websites, pagina's van universiteiten en startpagina's hoger in de zoekresultaten van Google komen te staan, ten koste van de sites van commerciële bedrijven.

Google startte in februari overigens met een Nederlandse versie van AdSense, het programma waarbij sitebeheerders ongebruikte advertentieruimte kunnen vullen met commerciële teksten en links uit Google's AdWords-programma. Adverteerders kopen daar per opbod trefwoorden. Deze woorden zijn inhoudelijk verbonden aan de zoekopdrachten en worden naast de resultaten getoond.
Na doorklikken op de AdSense-advertentie, wordt een deel van het adverteerdersgeld naar de sitebeheerder overgemaakt, het andere deel komt bij Google terecht.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in