Overslaan en naar de inhoud gaan

Lasershopping bedreigt warenhuizen

Het warenhuis zit in de gevarenzone. De consument lijkt tegenwoordig niet meer gecharmeerd van de ‘alles onder één dak’-formule en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Warenhuizen in Europa, de VS, Japan en zelfs China verliezen in hoog tempo marktaandeel aan andere retailers. De huidige consument doet aan ‘lasershopping’: hij informeert zich eerst uitgebreid online over prijzen en kwaliteit en bezoekt de winkel alleen nog om snel zijn aankoop te doen. De hulp van verkooppersoneel is daarbij nauwelijks meer nodig.

related partner content for mobile comes here

Dat klinkt dramatisch, maar er zijn gelukkig ook andere geluiden. In zijn pas verschenen boek ‘Trading Up’, beweert Michael Silverstein dat er juist een groeiende markt is voor luxegoederen, precies het soort artikelen waar warenhuizen het van moeten hebben. Uitgaand van deze gedachte biedt Silverstein noodlijdende winkels de keus uit twee alternatieven:
1. Neem een voorbeeld aan Marks & Spencer en kies voor de ‘strong retail brand’-aanpak. Daarbij vervult het eigen merk een centrale rol en bepaalt het management van het warenhuis hoe de inventaris eruit ziet. De operationele kosten zijn hier weliswaar hoog, maar de winstmarges meestal ook.
2. Maak van je warenhuis een ‘showcase’. Dit is een formule waarbij allerlei externe merken hun eigen toko runnen binnen de winkel en dus ook zelf verantwoordelijk zijn voor de inrichting van hun deel van de vloer. De warenhuismanager heeft in dit geval minder operationele kosten, maar ook een lagere winstmarge.
Wie niet kiest voor een van deze opties, moet oppassen. Zijn enige kans op redding ligt dan nog in meer comfort voor de klanten, en in een poging het stoffige imago van het warenhuis af te schudden door te mikken op een jong publiek.

< SIZE=1>Bron: The Economist<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in