Overslaan en naar de inhoud gaan

Stap klaagt alcoholindustrie weer aan

De luis in de pels van de alcoholindustrie, de Stichting Alcohol Preventie (Stap), heeft vorige week weer van zich doen spreken. Er is een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De leerlingen van groep 8 van de basisschool zijn vertrouwd met alcoholreclame op tv. Ze vinden alcoholcommercials bijna zonder uitzondering leuk. Ongeveer 1 op de 10 kinderen (van 11 en 12 jaar) denkt dat deze reclame voor hen is bedoeld. Meer jongens (19 procent) dan meisjes (8 procent) zeggen het getoonde drankje te willen uitproberen na het zien van de reclame.

related partner content for mobile comes here

In totaal zijn 20 basisscholen in Utrecht bezocht en zijn 172 kinderen ondervraagd. De enquete is uitgevoerd door studenten van de Hogeschool te Utrecht in samenwerking met STAP.
Aan alle kinderen is een vijftal reclamefilmpjes voor alcoholhoudende dranken getoond. Het betroffen filmpjes van Heineken, Bacardi rum, Malibu, Baileys, en Smirnof Black Ice. De kinderen werden vooraf gevraagd aan te geven welke alcoholreclame ze reeds kenden. De meest genoemde merken waren: Heineken (door 48 procent van de kinderen genoemd), Bacardi Breezer (26 procent), Bacardi rum (23 procent), Grolsch (16 procent) en Smirnoff Ice (10 procent).
Na het tonen van de commercials werden de kinderen gevraagd wat ze van de getoonde alcoholreclame leuk vinden. De overgrote meerderheid van de kinderen (87 procent) vindt de reclamespot 'Biertje' van Heineken grappig; 74 procent waardeert de reclame voor Smirnoff Black Ice. Kinderen gaven de spotjes de volgende cijfers: Bacardi-rum-reclame (cijfer 8,0), Heineken (cijfer 7,5); Smirnoff-reclame (cijfer 7,6), Malibu-reclame l(cijfer 7,7) en Baileys-reclame (cijfer 6,1). Uit de enquête blijkt dat ongeveer 1 op de 10 kinderen uit groep 8 vindt dat de getoonde alcoholreclame voor hun leeftijd is bedoeld.

Stap wijst er op dat de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank bepaalt dat alcoholreclame niet gericht mag zijn op jongeren onder de 18 jaar. Aan de kinderen is gevraagd of ze na het zien van de reclame het drankje willen uitproberen. De meerderheid geeft aan dat niet te willen. Toch is het aantal basisschoolkinderen dat zegt de drankjes te willen uitproberen aanzienlijk. Van de jongens zegt 19 procent dat en van de meisjes 8 procent. Het hoogst scoort Bacardi-rum: 31 procent van de jongens en 10 procent van de meisjes zegt het drankje te willen uitproberen. Na het zien van de Smirnoff Black Ice reclame zegt 20 procent van de jongens en 11 procent van de meisjes trek in het drankje te krijgen. De biertje-spot van Heineken scoort lager: 15 procent van de jongens en 5 procent van de meisjes wil het uitproberen. Uit de vergelijking van de gegevens blijkt dat kinderen die de reclame het hoogst waarderen eerder aangeven het drankje te willen uitproberen.

Uit de enquête blijkt dat de ondervraagde basisschoolkinderen gemiddeld ruim 2 uur televisie per dag televisie kijken; 14 procent kijkt meer dan vier uur per dag. Kinderen kijken vooral tussen 16:00 uur en 22:00 uur. Meisjes kijken meer naar televisie dan jongens. Samengevat zijn de kijktijden:
- 44 procent van de kinderen kijkt vaak tussen 16:00 uur en 18:00 uur
- 72 procent kijkt vaak tussen 18:00 uur en 20:00 uur
- 56 procent kijkt vaak tussen 20:00 uur en 22:00 uur
De kinderen mochten meerdere antwoorden bij deze vraag geven. Daarom is de optelsom van de percentages meer dan 100 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in