Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebookgebruik verzevenvoudigd in 2 jaar

Het gebruik van sociale media heeft een flinke stap, concludeert onderzoeksbureau Multiscope naar aanleiding van onderzoek. En dan met name…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De naamsbekendheid van sociale media is onverminderd hoog (97 procent) en het aantal mensen dat een profiel op minimaal één van de netwerken heeft, steeg van 89 procent naar 93 procent. De grote stijging zit vooral in het aantal uren dat Nederlanders online aan het 'socializen' zijn.

related partner content for mobile comes here

In 2010 netwerkte Nederland 40 miljoen uur per maand, twee jaar later is dat met 50 procent gestegen naar ruim 60 miljoen uur. Grootste stijger onder de netwerken is Facebook. 62 procent van de tijd op sociale media wordt aan Facebook besteed, twee jaar geleden was dat 16 procent. Met een naamsbekendheid van 92 procent is Facebook ook het bekendste netwerk.

De naamsbekendheid van het zakelijke netwerk LinkedIn steeg relatief het hardst, van 46 procent naar 69 procent. Hyves is de grote verliezer. Het aantal ondervraagden dat aangaf een profiel op dit Nederlandse netwerk te hebben, lag ruim een derde lager dan in 2010. Ondanks dat is Hyves, na Facebook, nog steeds het bekendste netwerk in Nederland. Google+ is het enige nieuwe netwerk dat in de afgelopen twee jaar een rol van betekenis heeft weten te bemachtigen. Al blijft het aantal profielen (9 procent) nog ver achter bij de bekendheid (50 procent), meent Multiscope.

Blijft groeien
Bij de meeste netwerken verwachten gebruikers er het komende jaar meer gebruik van te gaan maken. LinkedIn kan de grootste groei verwachten. 15 procent meer mensen zeggen vaker gebruik te gaan maken van LinkedIn dan minder. Wat betreft Hyves: er wordt 48 procent vaker gezegd dat mensen in de toekomst minder zullen 'Hyven' dan dat men dat meer zal gaan doen.

Contact onderhouden
De belangrijkste reden om sociale media te gebruiken is contact onderhouden met vrienden/familie (63 procent) of oude bekenden/collega's (57 procent) en als aangenaam tijdverdrijf (38 procent). Ruim een derde gebruikt het vooral om foto's te delen.

60 procent van de ondervraagden is het oneens met de stelling dat ze door het gebruik van sociale media minder 'echt' contact hebben met mensen. Ondanks dat er veelvuldig gebruik gemaakt wordt van sociale media geeft een relatief groot deel van de mensen (42 procent) aan dat sociale media een gevaar vormen voor hun veiligheid. Slechts 26 procent van de ondervraagden geeft aan zich hier geen zorgen over te maken.

Multiscope deed onderzoek via zijn Multiscope online consumentenpanel. 13.492 panelleden deden mee aan het onderzoek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in