Facebookgebruik verzevenvoudigd in 2 jaar


De naamsbekendheid van sociale media is onverminderd hoog (97 procent) en het aantal mensen dat een profiel op minimaal één van de netwerken heeft, steeg van 89 procent naar 93 procent. De grote stijging zit vooral in het aantal uren dat Nederlanders online aan het 'socializen' zijn.
In 2010 netwerkte Nederland 40 miljoen uur per maand, twee jaar later is dat met 50 procent gestegen naar ruim 60 miljoen uur. Grootste stijger onder de netwerken is Facebook. 62 procent van de tijd op sociale media wordt aan Facebook besteed, twee jaar geleden was dat 16 procent. Met een naamsbekendheid van 92 procent is Facebook ook het bekendste netwerk.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe naamsbekendheid van het zakelijke netwerk LinkedIn steeg relatief het hardst, van 46 procent naar 69 procent. Hyves is de grote verliezer. Het aantal ondervraagden dat aangaf een profiel op dit Nederlandse netwerk te hebben, lag ruim een derde lager dan in 2010. Ondanks dat is Hyves, na Facebook, nog steeds het bekendste netwerk in Nederland. Google+ is het enige nieuwe netwerk dat in de afgelopen twee jaar een rol van betekenis heeft weten te bemachtigen. Al blijft het aantal profielen (9 procent) nog ver achter bij de bekendheid (50 procent), meent Multiscope.
Blijft groeien
Bij de meeste netwerken verwachten gebruikers er het komende jaar meer gebruik van te gaan maken. LinkedIn kan de grootste groei verwachten. 15 procent meer mensen zeggen vaker gebruik te gaan maken van LinkedIn dan minder. Wat betreft Hyves: er wordt 48 procent vaker gezegd dat mensen in de toekomst minder zullen 'Hyven' dan dat men dat meer zal gaan doen.
Contact onderhouden
De belangrijkste reden om sociale media te gebruiken is contact onderhouden met vrienden/familie (63 procent) of oude bekenden/collega's (57 procent) en als aangenaam tijdverdrijf (38 procent). Ruim een derde gebruikt het vooral om foto's te delen.
60 procent van de ondervraagden is het oneens met de stelling dat ze door het gebruik van sociale media minder 'echt' contact hebben met mensen. Ondanks dat er veelvuldig gebruik gemaakt wordt van sociale media geeft een relatief groot deel van de mensen (42 procent) aan dat sociale media een gevaar vormen voor hun veiligheid. Slechts 26 procent van de ondervraagden geeft aan zich hier geen zorgen over te maken.
Multiscope deed onderzoek via zijn Multiscope online consumentenpanel. 13.492 panelleden deden mee aan het onderzoek.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid