Overslaan en naar de inhoud gaan

En jij, ben je jager of verzamelaar?

Boodschappen doen is niet m’n grootste hobby maar uit marketingoogpunt is een supermarktbezoek zeer de moeite waard. Niet zozeer om te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Doelgericht
In de oertijd ging de man op jacht en daar ging een ritueel aan vooraf. De jager focuste zich lichamelijk, geestelijk en spiritueel op zijn prooi en visualiseerde een succesvolle jacht. Vandaag de dag gaat het met de man niet veel anders. Met boodschappenlijstje in de broekzak, verplaatst hij zich met auto of fiets naar de supermarkt van zijn keus. Daar vervoegt hij zich in de kortst mogelijke tijd bij de kassa met een winkelwagentje slechts gevuld met artikelen die op zijn lijstje staan. Even doelgericht als zijn voorvaderen eeuwen geleden.

related partner content for mobile comes here

Spijt van een onverwachtse aankoop
Consumentenonderzoek bevestigt dit mannelijk koopgedrag. Zo blijkt 47% van de mannen niet van winkelen te houden en 51% zich te ergeren als hij niet vindt wat hij zoekt. Daar komt nog bij dat het merendeel van mannen weet wat hij wil als hij een supermarkt bezoekt en vastberaden is zich binnen een half uur met de gewenste artikelen uit de voeten te maken. Vrouwelijk koopgedrag is anders. Net als de oervrouw, is de moderne vrouw niet zozeer op zoek en staat zij open voor wat zij tegenkomt. Geen jager maar een verzamelaar, die met verschillende en vaak verrassende aankopen thuiskomt. Recente onderzoeken illustreren dit. Zo doet 81% van jonge, hoogopgeleide vrouwen aan recreatief winkelen en heeft 75% van winkelende vrouwen spijt van een onverwachtse aankoop.

Inzicht in het koopgedrag
Een goede vriendin met een winkel en een webwinkel in woonartikelen, rekent veelal vrouwen tot haar klantenkring en speelt handig in op typisch vrouwelijk koopgedrag. Regelmatig zeggen nieuwe klanten haar: “Ik zag uw affiche op het prikbord in Albert Heijn hangen en ik moest meteen naar u toe.” Een reclamebureau zou misschien lacherig doen over de inzet van zo’n marketingmiddel, maar deze onderneemster heeft dan ook geen reclamebureau nodig. Zij voelt het koopgedrag van haar klanten haarfijn aan en stemt er haar verkoopgedrag op af. Groot of klein, iedere onderneming heeft baat bij inzicht in het koopgedrag van haar klanten en haar marketingplan is een weerspiegeling van dat gedrag. Aan het eind van de dag bepalen inlevingsvermogen, flexibiliteit en creativiteit succes op de marktplaats en in de jachtvelden.

Bij uitstek vrouwelijk
Internet marktplaatsen zijn bij uitstek vrouwelijk. Waar in de conventionele verkoop, vertegenwoordigers en acquisiteurs...veelal mannen...doelgericht en actief op jacht gaan naar hun klant, laten ondernemingen op internet zich meer van hun vrouwelijke kant zien. Zij zijn aanwezig, luisteren en laten hun klant naar hen toe komen. Pull marketing in plaats van push marketing. Ook netwerken is een typisch vrouwelijke vorm van marketing. Onderzoek laat zien dat vrouwen sociale netwerken als Facebook, , Flickr en Myspace domineren. Overigens kennen websites zoals LinkedIn en ongeveer evenveel mannelijke als vrouwelijke bezoekers.

Ieder z’n eigen marketing
Psychologisch onderzoek toont dan ook aan dat ieder mens, vrouw of man zowel vrouwelijke als mannelijke eigenschappen heeft. Een succesvolle vertegenwoordigster is even doelgericht, gefocust en geneigd tot actie als haar mannelijke evenknie. Omgekeerd vertonen steeds meer mannen op sociale netwerken typisch vrouwelijke eigenschappen zoals: aandachtig luisteren, ontvankelijkheid en warmte. Zowel de vrouwelijke als de mannelijke benadering van de markt boekt resultaten. Zo heeft ieder mens en iedere onderneming een mix van eigenschappen die ingezet kunnen worden in een eigen marketingplan. Ieder z’n eigen marketing. En jij, ben je jager of verzamelaar?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in