Overslaan en naar de inhoud gaan

De glazen revolutie

De Consumentenbond, een instituut dat oude mensen vertelt welke sokken ze moeten kopen, velt een hard oordeel over glasvezel.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Consumentenbond, een instituut dat oude mensen vertelt welke sokken ze moeten kopen, velt een hard oordeel over glasvezel. We hebben het dan over de kabels die uw computer in de toekomst met de mijne verbinden. ‘Niet goed’, zegt de Consumentenbond, wegens ‘ernstig onbetrouwbaar’ en verkopers die hun ‘afspraken niet nakomen’. In tegenstelling tot de consumentenbond zie ik voor glasvezel echter een grote toekomst weggelegd. Glasvezel is namelijk revolutionair. Het probleem met glasvezel, zijn juist clubs zoals de Consumentenbond, die voortdurend in de weg blijven lopen.

related partner content for mobile comes here

Mijn pleidooi voor glasvezel heeft trouwens niets te maken met het feit dat deze techniek ongevoelig is voor elektrische storingen. Dat glasvezel bovendien minder onderhoud vereist dan traditionele koperen kabels, laat mij ook koud. De kracht van glasvezel zit hem puur in de snelheid van het licht. Dat komt neer op een paar honderd blu-ray discs per seconde. Vele malen meer dan ooit door een koperen kabel kan worden geragd.

Kip & Ei
‘Draait alles dan om snelheid, meneer Booij?’, hoor ik u vragen. Jazeker. Ga maar eens mee terug in de tijd. De tijd van Commodores, Tulips en inbelmodems. Een mooie tijd, dat vooropgesteld, maar ook een tijd waarin ons geduld dagelijks op de proef werd gesteld. Naar de maatstaven van vandaag kan ik het internetten van tien jaar terug namelijk niet anders duiden dan dat;
T-R-A-A-G.

Alles werd beter toen ADSL en kabelinternet hun intrede deden. Onbeperkt en snel internet, dat schoot tenminste op. Pagina’s laadden in seconden in plaats van minuten en downloaden van bestanden werd een fenomeen. Downloaden werd zelfs zo populair, dat platenmaatschappijen en uitgeverijen hun bejaarde verdienmodellen in gevaar zagen komen. De wereld veranderde snel.

Sinds de komst van snel internet zijn de ontwikkelingen hard gegaan. Slimme jongens hebben de kansen van de snellere infrastructuur ingezien en benut. Het succes van software zoals YouTube, Skype, Facebook, Google, Evernote en Dropbox was namelijk nooit mogelijk geweest als we nog steeds met onze 28k8 modems de telefoonlijn zaten te blokkeren en iedere online minuut bij PTT Telecom mochten aftikken. Snel internet heeft daarvoor de basis gelegd.

Viva La Revolution
Natuurlijk heeft de Consumentenbond deels gelijk; er is nog weinig glasvezel beschikbaar. De betrouwbaarheid laat inderdaad te wensen over en is uiteindelijk zo snel als de traagste schakel. Problemen waarmee ADSL en kabel overigens ook ooit te kampen hadden. Bovendien weet ik zeker dat de slimme jongens achter diensten zoals Spotify, Hulu en Netflix al lang klaar staan met nieuwe plannen en ideeën. Plannen die blijven liggen tot er meer glasvezel in de grond zit en er meer consumenten kunnen worden bereikt. Plannen, die ons leven als consument, alleen maar leuker en efficiënter zullen maken.

Zolang de Consumentenbond bestaat, moeten ze vooral sokken en ADSL blijven aanprijzen. Als ze de consument daarentegen een echte dienst wil bewijzen, kunnen ze beter glasvezel gaan promoten. Niet omdat het leven van hun lezers er op korte termijn beter van wordt, maar om wat glasvezel uiteindelijk mogelijk maakt voor ons allemaal.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in