Consumentenautoriteit beboet KPN


In de bevestigingsbrief die een aantal van de nieuwe abonnees van KPN ontving stond de bedenktijd niet correct vermeld. Na het afsluiten van een overeenkomst via verkoop op afstand - per telefoon of internet - heeft de consument recht op een bedenktijd van zeven werkdagen na ontvangst van de bijbehorende schriftelijke informatie. In de bevestigingsbrief die KPN aan nieuwe abonnees stuurde, stond een bedenktijd vermeld van zeven werkdagen na dagtekening van de brief.
Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit: 'Bij koop op afstand is de bedenktijd van groot belang voor de consument. Op basis van de ontvangen informatie kan hij zich een volledig beeld vormen van de dienst en de verplichtingen die daaruit voorvloeien. Het inperken van de bedenktijd is het inperken van consumentenrechten.'
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSConcurrenten Tele 2, Atlantic Telecom en Pretium Telecom brachten de zaak bij de Consumentenautoriteit onder de aandacht. Zij verzochten de Consumentenautoriteit tegen KPN op te treden omdat het concern volgens hen een aantal overtredingen van het consumentenrecht zou plegen. Uiteindelijk is na onderzoek gebleken dat op het punt van de vermelding van de bedenktijd er inderdaad sprake was van een overtreding die de belangen van consumenten kan schaden.
KPN heeft inmiddels de overtreding erkend en beëindigd. De boete is 9.500 euro. Verder heeft de Consumentenautoriteit geen overtredingen door KPN geconstateerd.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid