Alleen oplagestijging NRC Handelsblad in Q1


Dat blijkt uit de vanochtend bekendgemaakte oplagecijfers van Hoi – instituut voor Media Auditing. NRC Handelsblad steeg van 182.892 naar 183.906 exemplaren. Zusje nrc.next ging terug van 73.631 naar 72.292. Het oplagesucces van NRC Handelsblad valt vooral toe aan de stijging in deelabonnementen (plus 3316, dat is 15 procent meer dan vorig jaar). NRC Handelsblad heeft het Langweekend abonnement (donderdag, vrijdag en zaterdag) en het zaterdagabonnement. Hoi vermeldt niet hoeveel van elk deelabonnement wordt verkocht.
De Telegraaf blijft de grootste daler in de markt en ging van 544.719 naar 513.237. Een daling van bijna 6 procent.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVan de titels van De Persgroep zijn het vooral Het Parool en Trouw die relatief scherp dalen. Het Parool ging van 63.255 naar 58.899 (-7 pct) en de Trouw-oplage daalde van 94.865 naar 90.897 (-4 pct). Ook AD en De Volkskrant gingen flink terug: van 393.668 naar 385.450 en van 240.591 naar 233.015 exemplaren. Dat levert een gemiddelde daling op van De Persgroep titels van -3,0 procent.
Het Financieele Dagblad ging van 55.635 naar 49.801. Ook het Reformatorisch Dagblad daalde in oplage: van 50.369 naar 48.573. Het Nederlands Dagblad moest terug van 28.072 naar 25.067.
Gratis dagbladen
Bij de gratis dagbladen daalde de totaal verspreide oplage van het inmiddels ter ziele gegane dagblad De Pers van 288.857 naar 278.750. De oplage van Metro daalde van 480.916 naar 463.392 exemplaren (-3,6 pct). Spits - onderdeel van het Telegraaf-concern - ging het sterkst terug in oplage, van 391.178 naar 326.030 exemplaren. Dat is een daling van 16,7 procent.
Regionale dagbladen
De gezamenlijke regionale dagbladen gingen in oplage terug van 1,41 miljoen naar 1,35 miljoen exemplaren, een daling van 3,9 procent (55,5 duizend stuks minder). De grootste uitgever van regionale dagbladen in Nederland, Wegener, daalde ook met ongeveer dat percentage: -4,0 procent. In het eerste kwartaal van 2011 drukte het nog 734.067 betaalde exemplaren, dit jaar waren dat er 704.339 (min 29.728).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid