Overslaan en naar de inhoud gaan

Adformatie voorspelde die Limburg-L al in 2009

Die L van Limburg komt natuurlijk heel dicht in de buurt van de U van Unilever maar is al in 2009 letterlijk op de kaart gezet door…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

‘Limburgs nieuwe logo lijkt verdacht veel op dat van Unilever’, kopte de Volkskrant op dinsdag 20 juni 2017. Het artikel in de Volkskrant verwijst uitdrukkelijk naar een blogpost van Roel Stavorinus van 13 juni 2017 op Marketingonline.nl met de kop ‘Is het een grap? De kracht van Limburg vervat in een logo/'Limburg‘ start campagne en kopieert logo van Unilever’.

related partner content for mobile comes here

Unilever koopt Limburg

En inderdaad, die L van Limburg die grafisch ontwerper Daan de Haan maakte voor Het Logo van Limburg doet wel erg nadrukkelijk denken aan de U van Unilever, logo dat in 2004 werd bedacht door het Britse designbureau Wolff Olins.
Op Facebook volgden talloze reacties in de trant van 'Unilever koopt Limburg op' en 'Vijandige overname Unilever Limburg'.

‘In 2011 publiceerde brandingdeskundige Martien Heijmink al eens een flinke verzameling vergelijkbare logo's’, schrijft de Volkskrant.

Maar al ruim twee jaar eerder, op 8 januari 2009, bracht Adformatie al een flinke verzameling vergelijkbare assemblage-logo’s samen in een 2/1 spread in het blad onder de kop ‘Nederland één groot verzamellogo’ (zie afbeelding).
We, grafisch ontwerper Martijn Oostra en ondergetekende, Erwin Wijman, brachten daarin heel veel - welgeteld 12, naar het aantal provincies - verzamellogo’s samen tot één groot verzamellogo, die samen de contouren van Nederland vormen.



Adformatie heeft daarmee destijds de L waar Limburg nu mee komt als provincielogo al voorspeld. Op de kaart wordt Limburg gevormd door de assemblage-1 van ThomsonOne, de financiële-informatieprovider die in 2008 opging in Thomson Reuters.
Het kan niet anders: de Limburgse L-ontwerper Daan de Haan moet zijn ‘inspiratie’ uit dat nummer van Adformatie hebben gehaald.

De 12 provinciën in assemblage-logo's

De andere logo’s die de 12 provincies vormen, naast Unilever:

-het nieuwe citymarketinglogo van Nijmegen, in 2008 gemaakt door BBK/Door Vriendschap Sterker in Amsterdam
-de N die het Amsterdamse Dutchlabel in 2006 maakte bij het 25-jarig bestaan van Stadsdeel Amsterdam-Noord
-de verzamel-T van Jaar van de Techniek/TechniekTalent.nu uit 2007
-de verzamel-R en -C van Regio College Zaandam-Purmerend (2008)
-het boom-beeldmerk van het gesneefde V&D (2007)
-de vlinder van de gemeente Oost-Gelre (2006, ontworpen door Frappant in Aalten)
-het wapen van kunstenaarscollectief Kultivator (2007, gemaakt door Floor Wesseling)
-het vogel-Nederland van Vogelbescherming Nederland
-het beeldmerk van Dutchtub, dat ook is geïnspireerd op de raamstickers die kinderen tegen de binnenkant van autoruiten plakken (gemaakt door Sinds 1416 in Arnhem)
-de telefoon van Meldpunt Openbare Ruimte van stadsdeel Amsterdam Oud-Zuid.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in