
Tikkie is onder Nederlanders de populairste app om betaalverzoeken mee te sturen. Reden genoeg om te vragen in hoeverre men zich bewust is van de reclames in de Tikkie-app, en wat met die reclames doet.
Tikkie – een initiatief van ABN Amro – vierde onlangs de mijlpaal van tien miljoen gebruikers. De terugbetaalapp werkt met vrijwel iedere bank en is gratis in gebruik voor consumenten. Veel andere banken hebben het concept van Tikkie de afgelopen jaren geïntegreerd in hun eigen bankieren-apps. Dat is terug te zien in de resultaten van representatief panelonderzoek (n=820) dat MSI-ACI hield in opdracht van Adformatie.
Vacatures
Medewerker communicatie
ZMGroepProject Communication Advisor
AMS InstituteClustercoördinator Energiezuinig Wonen
Milieu CentraalLiefst 66 procent van de respondenten gebruikt Tikkie, waar 67 procent (ook) gebruikgemaakt van de terugbetaalfunctie in zijn eigen bankapp. De dienst WieBetaaltWat is met 6 procent veel minder populair. 10 Procent van de respondenten stuurt geen online betaalverzoeken of is er niet bekend mee.
Tikkie-app
Wie Tikkie gebruikt, doet dat het vaakst maandelijks (43 procent) of wekelijks (30 procent). 4 Procent van de respondenten is elke dag met Tikkie bezig, waar 23 procent maximaal eens per kwartaal gebruikmaakt van de terugbetaalapp.
75 Procent van de Tikkie-gebruikers heeft de Tikkie-app op zijn telefoon staan. Die is nodig om betaalverzoeken te sturen. Een Tikkie betalen kan ook zonder de app geïnstalleerd te hebben. 68 Procent van de respondenten betaalt en verstuurt Tikkies, waar 16 procent alleen Tikkies betaalt.
Interactie met reclame
Sinds een paar jaar kun je reclames tegenkomen in de Tikkie-app. Die reclames zijn opgemaakt in de huisstijl van Tikkie om minder storend over te komen, en hebben volgens ABN Amro het doel de gebruiker iets extra’s te geven. Dat kan een gratis croissantje bij Lidl zijn na het spelen van een spelletje of het terugkrijgen van een aankoopbedrag van een product na het scannen van je bonnetje. Allemaal in de Tikkie-app. 79 Procent van de Tikkie-gebruikers is zich ervan bewust dat er advertenties in de app staan. Een grote meerderheid (64 procent) negeert de reclames, waar 27 procent soms onbewust op een reclame klikt en 10 procent bewust klikt.
Wat doet u met reclames in de Tikkie-app?
Ik negeer ze en klik er niet op | 64 procent |
Soms klik ik op een reclame zonder er echt stil bij te staan | 27 procent |
Ik klik bewust op een reclame omdat ik voordeel wil halen | 10 procent |
Op de meerkeuzevraag welk type of welke typen reclames men gebruikt, blijkt het scannen van een bonnetje om een aankoopbedrag terug te krijgen het populairst.
Van welk type of typen reclames in Tikkie maakt u gebruik?
Een bonnetje scannen om het aankoopbedrag van een actieproduct terug te claimen | 59 procent |
Het spelen van een spelletje om bijvoorbeeld een gratis croissantje te winnen | 39 procent |
Een reclame die korting belooft als ik een aankoop doe of dienst afsluit | 21 procent |
Weet ik niet | 8 procent |
Tikkie is gratis voor consumenten, door de reclames. Stel – met nadruk op stel – dat ABN Amro besluit om een betaalde, reclamevrije versie van Tikkie aan te bieden, zouden de respondenten dan de portemonnee trekken? Nee, zegt 67 procent. Van deze groep zegt 40 procent de gratis app met reclame te blijven gebruiken en 27 procent op zoek te gaan naar een andere (terug)betaaldienst. 17 Procent twijfelt over betalen voor Tikkie en 16 procent wil wél betalen, mits het om een schappelijk bedrag gaat.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid