
Het internet blijft zich ontwikkelen, maar één ding blijft hetzelfde: mensen zoeken altijd online communities op om zich te verdiepen in hun interesses en advies in te winnen voor beter onderbouwde keuzes. Op Reddit speelt deze dynamiek een grote rol. De gesprekken die tussen gebruikers op Reddit plaatsvinden, hebben een grote invloed op de beslissingen die ze in hun leven maken. Of dit nu gaat over iets groots of iets kleins.
Waarom zijn gesprekken zo belangrijk?
Reddit is een uniek platform waar veel gesprekken plaatsvinden.. Deze gaan verder dan een oppervlakkig kletspraatje; ze weerspiegelen de wensen en behoeften van mensen en hebben direct invloed op de keuzes die ze maken. Voor marketeers biedt dit een unieke kans. Maar liefst 65% van de Nederlandse Reddit-gebruikers geeft aan dat gesprekken op het platform hen helpen bij het verzamelen van informatie over merken en producten die ze (willen) kopen. Bovendien zegt 54% eerder tot aankoop over te gaan wanneer een product wordt aanbevolen in een Reddit-gesprek. Door je merk op een eerlijke en authentieke manier in deze gesprekken te mengen, creëer je niet alleen meer bekendheid, maar bouw je ook een diepere band op met je doelgroep. Je leert hen beter kennen (en zij jou), terwijl je tegelijkertijd hun merkvoorkeur en aankoopbeslissingen beïnvloedt. Dat leidt tot een bijzondere connectie die verder reikt dan traditionele marketing.
Van interesse naar actie
De kracht van Reddit zit in de subreddits: specifieke communities waar gebruikers met gedeelde interesses of passies samenkomen. Of het nu gaat om de beste gadgets, het plannen van een reis of het ontdekken van nieuwe recepten, redditors vertrouwen op deze gesprekken en laten hun keuzes erdoor beïnvloeden.
Dat is waar je als merk op wilt inspelen. Je wilt niet alleen luisteren of zichtbaar zijn, maar ook op een relevante manier bijdragen aan het gesprek. Reddit biedt de ruimte om hier op een natuurlijke manier in mee te gaan en je merk te positioneren als een betrouwbare bron van inspiratie en informatie.
Casestudy van Thuisbezorgd.nl
Dus hoe vertaal je de interesses en behoeften van je doelgroep naar concrete acties voor jouw merk? Thuisbezorgd.nl vond hier een slimme oplossing voor door gebruik te maken van de verschillende advertentiemogelijkheden om relevante Reddit communities te bereiken. Door de boodschap af te stemmen op de interesses van gebruikers, wist het merk veel impact te maken op communities rondom Formule 1 en Max Verstappen.
Door een combinatie van verschillende formaten, zoals Takeovers, Promoted Posts en Conversation Ads, wist Thuisbezorgd.nl hun doelgroep op een relevante manier en in de juiste context te bereiken. Het resultaat? Een stijging van 4,6% in ad awareness, een toename van 11% in merkvoorkeur onder mensen die wekelijks eten bestellen en een groei van 1,5% in koopintentie. Dit bewijst dat community-gedreven marketing niet alleen zorgt voor zichtbaarheid, maar ook inspireert en meetbare resultaten oplevert. "Onze samenwerking aan de allereerste Reddit Brand Lift Study in Nederland voor onze Thuisbezorgd.nl campagne met Max Verstappen was een waanzinnige ervaring," zegt Claire Lemoine, Senior Digital Media Specialist bij Just Eat Takeaway.com. "We zagen een duidelijke stijging in ad awareness en sponsorship association, met name dankzij de betrokken communities op Reddit en de passende advertentiemogelijkheden. Bovendien was de samenwerking met het team ook goed, wat dit project echt tot een succes heeft gemaakt."
Meer betrokkenheid leidt tot betere resultaten
De advertentiemogelijkheden van Reddit zijn ontworpen om merken op grote schaal te laten deelnemen aan de gesprekken op het platform. Of je nu kiest voor een gerichte campagne of community-gedreven content, je bereikt je doelgroep precies op het moment dat ze actief op zoek zijn naar informatie. En met succes: 57% van de Nederlandse redditors geeft aan dat gesprekken op Reddit hen ertoe aanzetten een merk of product te overwegen waar ze eerder niet aan hadden gedacht.
Casestudy van Rabobank
Hoe krachtig die betrokkenheid kan zijn, wordt duidelijk in de recente campagne van Rabobank. Om hun coöperatieve identiteit en de boodschap 'Onze Bank' te promoten, richtte de bank zich op relevante Reddit communities rondom Finance, Technology en Parents. Met een mix van Promoted Posts, Conversation Ads en een Takeover behaalde de bank indrukwekkende resultaten:
- 4 keer meer ad awareness dan de benchmark
- Een stijging van 4,7% in de Message Association (met de boodschap 'Onze Bank')
- Een toename van 11% in ad awareness door de Takeover
- Bereik van 1.2 miljoen unieke redditors in Nederland met focus op 18-34
Deze cijfers tonen de kracht van betrokkenheid binnen online communities en de impact op de relevantie van je merk."Reddit speelt een grote rol bij de rebranding van de boodschap 'Onze Bank'. Het platform stelt ons in staat om echt in contact te komen met een betrokken doelgroep", zegt Bert Kamp, Communication Channel Manager bij Rabobank. "De unieke targetingopties en creatieve mogelijkheden helpen ons de betrokkenheid met de doelgroep te vergroten. En dat resulteert in geweldige resultaten voor merkherkenning en bereik. Reddit is inmiddels een onmisbare schakel binnen onze marketingstrategie."
Wordt onderdeel van de community
Gesprekken op Reddit spelen een grote rol in de dagelijkse beslissingen van mensen. Zo zegt 64% van de Nederlandse gebruikers meer vertrouwen te hebben in hun volgende aankoop dankzij de informatie op het platform. Door op een authentieke manier met redditors in gesprek te gaan en hen op hun eigen voorwaarden te bereiken, creëer je niet alleen zichtbaarheid, maar word je een onderdeel van de community—met directe invloed op het koopgedrag.Ga het gesprek met je doelgroep aan en ontdek hoe Reddit kan helpen om jouw doelgroep aan te zetten tot betere beslissingen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid