Overslaan en naar de inhoud gaan

Wuppies grote winnaar Oranje Index

De wuppie is de grote winnaar geworden van alle commerciële WK-inhakers. Dit blijkt uit de eindevaluatie van de Oranje Index, het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De wuppie-actie werd door 49 procent van de ondervraagden tot beste promotiecampagne gekozen, terwijl ook de AH-spot met het Wuppie-lied als beste commercial uit de bus kwam.
De iniatiefnemers verklaarden ‘geschrokken’ te zijn door de overweldigende score van 49 procent voor de wuppie-actie. ‘De helft van de Nederlanders schijnt de wuppie te haten, maar de andere helft houdt er echt van,’ aldus Antonie van Schendel van TBWABEC. Het jagershoedje van Heineken eindigde als tweede, met 11 procent. De derde promotie zijn de voetbalpoppetjes van Super de Boer (6 procent).
Bij de commercials won Albert Heijn minder ruim: 22 procent, tegen Heineken met 15 procent. Daarachter eindigden Nationale Nederlanden (8 pct.) en de juichende kleipopppetjes van Coca-Cola (5).
Qua sponsorbekendheid werd niet-sponsor Heineken opmerkelijk genoeg het vaakst genoemd als WK-sponsor (18 procent), voor Philips en Nationale Nederlanden (14 procent), Adidad (12), McDonalds en Hyundai(10), Coca-Cola (8), Nike (7) en MasterCard (4).
Ook werd apart gevraagd welke oranje-sponsors het publiek kende. Daar scoorde Nationale Nederlanden veruit het hoogst (30 procent), voor opnieuw Heineken (15), Nike (11) en Philips (5).
De onderzoekers van de Oranje Index concludeerden dat dit WK de waarde van het eveneens gemeten EK 2004 in Portugal overtroffen. Meer dan voorheen zat de piek in de aanloop van het toernooi en zakte het daarna wat in. ‘Dat komt mede door het ontbreken van een rel zoals de Robben-wissel in Portugal,’ aldus Ruurd Hielkema van Trendbox. Tijdens de bijeenkomst bij TBWA in Amstelveen werd de shirt-dvd-actie van Bruna de grootste inhakende verliezer genoemd.
Zie ook

related partner content for mobile comes here

.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in