Wuppies grote winnaar Oranje Index
De wuppie-actie werd door 49 procent van de ondervraagden tot beste promotiecampagne gekozen, terwijl ook de AH-spot met het Wuppie-lied als beste commercial uit de bus kwam.
De iniatiefnemers verklaarden ‘geschrokken’ te zijn door de overweldigende score van 49 procent voor de wuppie-actie. ‘De helft van de Nederlanders schijnt de wuppie te haten, maar de andere helft houdt er echt van,’ aldus Antonie van Schendel van TBWABEC. Het jagershoedje van Heineken eindigde als tweede, met 11 procent. De derde promotie zijn de voetbalpoppetjes van Super de Boer (6 procent).
Bij de commercials won Albert Heijn minder ruim: 22 procent, tegen Heineken met 15 procent. Daarachter eindigden Nationale Nederlanden (8 pct.) en de juichende kleipopppetjes van Coca-Cola (5).
Qua sponsorbekendheid werd niet-sponsor Heineken opmerkelijk genoeg het vaakst genoemd als WK-sponsor (18 procent), voor Philips en Nationale Nederlanden (14 procent), Adidad (12), McDonalds en Hyundai(10), Coca-Cola (8), Nike (7) en MasterCard (4).
Ook werd apart gevraagd welke oranje-sponsors het publiek kende. Daar scoorde Nationale Nederlanden veruit het hoogst (30 procent), voor opnieuw Heineken (15), Nike (11) en Philips (5).
De onderzoekers van de Oranje Index concludeerden dat dit WK de waarde van het eveneens gemeten EK 2004 in Portugal overtroffen. Meer dan voorheen zat de piek in de aanloop van het toernooi en zakte het daarna wat in. ‘Dat komt mede door het ontbreken van een rel zoals de Robben-wissel in Portugal,’ aldus Ruurd Hielkema van Trendbox. Tijdens de bijeenkomst bij TBWA in Amstelveen werd de shirt-dvd-actie van Bruna de grootste inhakende verliezer genoemd.
Zie ook Adfoblog
.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid