Overslaan en naar de inhoud gaan

Whocares.me brengt ‘het nieuwe helpen’ in kaart

Een blog als alternatieve strategie voor modern fondsenwerven
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een Indiase sterrenchef die zijn baan opgaf om te koken voor de armen. Een zwerver die leerde programmeren en nu apps maakt. Een skater die halfpipes bouwt in Ethiopië. Steeds meer individuen zetten hun tijd en talent in om anderen te helpen. Of dit nu voortkomt uit wantrouwen van grote organisaties (wat gebeurt er met mijn geld?) of door een groeiend gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Het kersverse blog wil deze ontwikkeling in kaart brengen en een fris tegengeluid bieden tegen de vaak sombere berichtgeving over arme landen in de media.

related partner content for mobile comes here

Whocares.me neemt een centrale plaats in de strategie van de humanitaire organisatie om nieuwe doelgroepen te bereiken. De strategie, ontwikkeld door het Amsterdamse reclamebureau , is met name gericht op het bereiken en activeren van de zogenaamde ‘Millenials’ – een jonge doelgroep die vaak als ‘narcistisch’ wordt bestempeld, maar op sociale media ook vaak maatschappelijke betrokkenheid toont. Matthijs Jaspers staat als creatief directeur van Nobla aan de wieg van het blog: “We gaat op zoek naar slimme ideeën en hartverwarmende acties, maar vooral naar de individuen achter de initiatieven: gewone burgers, entrepreneurs, wetenschappers, kunstenaars en andere ondernemende types die hun handen uit de mouwen steken en iets doen.”

Bloggers als Erwin van der Zande (hoofdredacteur Bright), Ewout Irrgang (voormalig SP-kamerlid, nu directeur van een NGO in Tanzania), Aafke Nijhuis (voedingsdeskundige te Addis Ababa) maar ook Mark Woerde (partner bij reclamebureau Lemz) en Ramon Stalenhoef (partner bij reclamebureau SSSS & Orchestra) leveren bijdragen aan Whocares.me.

Deel de dingen die er toe doen
Jaspers: “De missie die we samen met CARE hebben ontwikkeld is al die mooie verhalen te delen met zoveel mogelijk mensen. Omdat wij geloven dat het bieden van inspiratie de eerste stap is om een jonge generatie te interesseren in het werk van ontwikkelingsorganisaties. Om pas daarna, als er al betrokkenheid is, te vragen om geld, tijd of simpelweg wat aandacht te geven aan kleinschalige projecten.” aldus Jaspers.

Dagan Cohen, hoofdredacteur en medeoprichter van Whocares.me is ‘in het dagelijks leven’ oprichter/directeur van Upload Cinema en lange tijd creatief directeur bij verschillende reclamebureaus: “Het blog is sterk visueel ingesteld en de verhalen ‘snacksize’ geschreven. Met thema’s als ‘Goeie Actie’, ‘Lekker Bezig’, ‘Mooi Spul’ en ‘Local Hero’ is het blog volledig ingericht op het delen via sociale media. De gedachte is: Als we de meest triviale dingen met elkaar delen, waarom dan niet de dingen die er toe doen.” 

Ontwikkelingsorganisatie CARE die sinds haar oprichting in 1945 vecht tegen armoede en de oorzaken ervan, ziet in de talloze individuele initiatieven die nu opborrelen, een duidelijke trend: het helpen van anderen is een verantwoordelijkheid die steeds meer mensen beginnen te voelen. Met Whocares wil de organisatie al die ondernemende individuen in het zonnetje zetten. En hoopt daardoor nog meer mensen te inspireren met oplossingen te komen. Whocares.me wordt gemaakt door een onafhankelijk redactieteam en een groeiende netwerk van bloggers, correspondenten en partners uit binnen- en buitenland. De redactie functioneert onafhankelijk van de ontwikkelingsorganisatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in