Volkskrant houdt groei niet vast


De betaalde oplage van De Volkskrant, papier en digitale replica bij elkaar opgeteld, was in 2012 268 duizend. In 2011 was dat nog 275 duizend. De Volkskrant verliest 7 duizend stuks: min 2,6 procent. (Bron: Hoi.) Daarmee is De Volkskrant de minst goed presterende krant in het kwaliteitssegment. De oplage is gezakt tot onder het niveau van 2009 (270 duizend).
Digitale replica
De Volkskrant verliest het nog niet eens zo zeer op de daling in de papieren oplage. Het lukt de krant niet om het verlies op papier te compenseren met de groei van de digitale replica. Sterker nog, de oplage van de digitale replica zakt terug bij De Volkskrant. In 2011 38 duizend, in 2012 36 duizend. Er is geen ander landelijk dagblad in Nederland dat de oplage van de digitale replica zag dalen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Goed nieuws
Het goede nieuws komt van NRC Media en FD Mediagroep. Zowel NRC Handelsblad, NRC.Next als het Financieele Dagblad weten de daling in de papieren oplage te compenseren met een groei van de digitale replica.
NRC Handelsblad gaat van 201 naar 203 duizend (stijging digitaal: 20 procent), NRC.Next stijgt licht, maar blijft op 74 duizend (stijging digitaal: ruim 4 duizend stuks) en het FD gaat van 59 naar 61 duizend en wist de digitale oplage bijna te verdubbelen naar 12 duizend stuks.
AD en Trouw
Andere titels van De Persgroep deden het relatief goed. Publiekskrant AD daalde van 392 duizend naar 383 duizend en dat is ‘slechts’ 2,4 procent. Trouw bleef min of meer gelijk door van 92 naar 91,5 duizend te zakken (min 0,6 procent).
Telegraaf
De grootste publiekskrant van Nederland, De Telegraaf, daalde van 543 naar 522 duizend, dat is 21 duizend stuks minder (min 3,9 procent).
ND en RD
Het Nederlands Dagblad daalde van 29 naar 27 duizend stuks (min 6,7 procent) en het Reformatorisch Dagblad ging van 54 naar 53 duizend exemplaren (min 1,4 procent).
Regionale dagbladen
De opgetelde betaalde oplage van de regionale dagbladen daalde in 2012 weer harder dan in de twee jaren ervoor. In 2010 daalde die met 2,2 procent ten opzichte van het jaar ervoor en in 2011 met 3,1 procent. De gemiddelde daling in 2012 bedroeg 4,4 procent. Er worden nog altijd 1,34 miljoen regionale dagbladen verspreid. In 2011 waren dat er 1,41 miljoen (min 61 duizend).
Uitgevers
De grootste uitgever van regionale dagbladen zat met een daling van 4,3 procent ongeveer op het gemiddelde. De opgetelde oplage van Wegener in 2012 was 689 duizend. NDC Mediagroep, uitgever van Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant deed het met een daling van 5,7 procent minder goed dan de markt. En dat is ondanks het feit dat het ook digitale replica’s laat rapporteren door Hoi.
Titels
Individuele regionale titels die minder dan gemiddeld presteren, zijn De Gooi- en Eemlander, Haarlems Dagblad Kombinatie, Leidsch Dagblad en Leeuwarder Courant.
Het Parool
Ook regionale titel Het Parool, onderdeel van De Persgroep, presteert onder de maat. In 2011was de oplage van Het Parool nog 62 duizend, in 2012 was dat 58 duizend (min 6,1 procent).
Gratis dagbladen
Het oplageverlies van de gratis dagbladen bleef in 2012 binnen de perken omdat Metro een bescheiden plus van 1,2 procent wist te noteren. Het deelde gemiddeld 5 duizend exemplaren meer uit dan in het jaar ervoor: 439 duizend stuks in totaal.
Fors verlies Spits
Die compensatie was hard nodig, want Spits verloor 8,5 procent oplage: meer dan 30 duizend stuks minder. De oplage van Spits in 2012 was 324 duizend.
Almere Vandaag
De gratis titel Almere Vandaag groeide licht van 75,5 naar 76,5 duizend (plus 1,4 procent).
TMG
Telegraaf Media Groep (TMG) nam Metro vorig jaar september over. Daarmee zijn alle gratis titels in handen van het concern. Almere Vandaag wordt uitgegeven door HDC Media, onderdeel van TMG.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid