Vodafone wil privacy-richtlijnen voor apps
Vodafone brieft op dit moment mobiele app-ontwikkelaars over het produceren van heldere communicatie naar consumenten toe, over hoe hun persoonlijke informatie gebruikt wordt. Bijvoorbeeld of en wat er gedeeld wordt met adverteerders.
Vodafone-jurist Kasey Chapelle zegt tegen Marketing Week: ‘De mobiele sector moet korte en consistente privacyregels ontwikkelen en zich daar aan houden, op dezelfde manier als de foodindustrie dat eerder heeft gedaan.’
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaVodafone hoopt dat verschillende mobiele branchorganisaties hieraan zullen meewerken, zoals GSMA en het Mobile Entertainment Forum (MEF).
Chapelle: ‘Mobiele operators kunnen niet langer de rol spelen die we gewend waren te spelen wat betreft het beschermen van de privacy van gebruikers, als handsetmakers (bijvoorbeeld Apple) zich er mee gaan bemoeien, met app stores en dergelijke.’
Vodafone zit in een industriewerkgroep van het MEF, waar ook Mozilla (Firefox) en privacy-organisatie TRUSTe zitting in hebben, Privacy in Mobile Apps genaamd. De werkgroep bedenkt app-privacy richtlijnen waarmee app-ontwikkelaars beleid kunnen maken.
Geen vertrouwen
TRUSTe ondervraagt jaarlijks onlangs 1000 smartphonegebruikers. 76 procent zegt een app niet te downloaden als men het niet vertrouwt, vorig jaar was dat 68 procent.
54 procent van de smartphonegebruikers is vaak of altijd bezorgd over privacy wanneer men online bankiert. 50 procent is daarover bezorgd bij online shoppen.
Privacy vormt ook een heikel punt bij merkfabrikanten. Zo maakte Unilever onlangs bekend zijn privacybeleid onder de loep te nemen, en begrijpelijker te maken voor consumenten.
Meer mobile marketingnieuws op Mobilemarketing.nl
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid