Overslaan en naar de inhoud gaan

Vodafone wil privacy-richtlijnen voor apps

Vodafone roept ontwikkelaars van apps actief op om privacyrichtlijnen te ontwikkelen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vodafone brieft op dit moment mobiele app-ontwikkelaars over het produceren van heldere communicatie naar consumenten toe, over hoe hun persoonlijke informatie gebruikt wordt. Bijvoorbeeld of en wat er gedeeld wordt met adverteerders.

related partner content for mobile comes here

Vodafone-jurist Kasey Chapelle zegt tegen : ‘De mobiele sector moet korte en consistente privacyregels ontwikkelen en zich daar aan houden, op dezelfde manier als de foodindustrie dat eerder heeft gedaan.’

Vodafone hoopt dat verschillende mobiele branchorganisaties hieraan zullen meewerken, zoals GSMA en het Mobile Entertainment Forum (MEF).

Chapelle: ‘Mobiele operators kunnen niet langer de rol spelen die we gewend waren te spelen wat betreft het beschermen van de privacy van gebruikers, als handsetmakers (bijvoorbeeld Apple) zich er mee gaan bemoeien, met app stores en dergelijke.’

Vodafone zit in een industriewerkgroep van het MEF, waar ook Mozilla (Firefox) en privacy-organisatie TRUSTe zitting in hebben, Privacy in Mobile Apps genaamd. De werkgroep bedenkt app-privacy richtlijnen waarmee app-ontwikkelaars beleid kunnen maken.

Geen vertrouwen
TRUSTe ondervraagt jaarlijks onlangs 1000 smartphonegebruikers. 76 procent zegt een app niet te downloaden als men het niet vertrouwt, vorig jaar was dat 68 procent.

54 procent van de smartphonegebruikers is vaak of altijd bezorgd over privacy wanneer men online bankiert. 50 procent is daarover bezorgd bij online shoppen.

Privacy vormt ook een heikel punt bij merkfabrikanten. Zo zijn privacybeleid onder de loep te nemen, en begrijpelijker te maken voor consumenten.

Meer mobile marketingnieuws op

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in