Overslaan en naar de inhoud gaan

Noord-Hollanders trotst op hun cultuuraanbod

De inwoners van Noord-Holland voelen zich het meest verbonden met het cultuuraanbod in hun provincie. Ze zijn vooral trots op het Anne…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor Brabanders is bioscoopketen Pathé zelfs het sterkste cultuurmerk. Zo blijkt uit een merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy, onder 14.000 Nederlanders.

related partner content for mobile comes here

Top 3 sterkste merken Noord-Hollandse cultuursector:
1. Anne Frank Huis
2. Rijksmuseum Amsterdam
3. Koninklijk Theater Carré

Top 3 sterkste cultuurmerken Noord-Brabant
1. Pathé
2. 013
3. Nationaal Monument Kamp Vught

Hendrik Beerda over het zwakke draagvlak in Brabant en Overijssel: ‘Niet een typisch Brabantse organisatie, maar een nationale bioscoopketen is voor de Brabanders de meest gewaardeerde cultuurinstelling. Dat is tekenend voor het beperkte draagvlak voor de Noord-Brabantse cultuursector '. En: 'Het Dickens Festijn in Deventer heeft een veel zwakkere reputatie dan de koplopers in de andere provincies. Het ontbreekt Overijssel aan een culturele speler waar iedereen trots op is.'

Top 3 sterkste cultuurmerken Overijssel:
1. Dickens Festijn
2. Deventer Boekenmarkt
3. Bevrijdingsfestival Overijssel

Voor de inwoners van de provincie Utrecht is de Domtoren de belangrijkste culturele locatie, gevolgd door Het Spoorwegmuseum en Paleis Soestdijk.

Ook in de provincie Groningen voert een toren de ranglijst van sterkste cultuurmerken aan. De Martinitoren is de oogappel van het Groningse cultuuraanbod, daarna volgen De Oosterpoort en het Groninger Museum. In vergelijking met de andere provincies bevat de Groningse top 50 van sterkste cultuurmerken bovengemiddeld veel musea en monumenten.

Sport in in Friesland
De Friese cultuur top 3 bestaat uitsluitend uit sportevenementen. De Elfstedentocht, skûtsjesilen en de Sneekweek worden meer gewaardeerd dan de Friese musea, theaters en bioscopen.

Het sterkste cultuurmerk in Drenthe is Dierenpark Emmen. Vanwege het aanbod van festivals en theater wordt deze dierentuin ook als een culturele bestemming gezien. Op de tweede positie van de Drentse ranglijst staat Herinneringscentrum Kamp Westerbork, gevolgd door het TT Festival.

De top 3 van sterkste cultuurmerken van Gelderland bestaat uitsluitend uit musea: Het Openluchtmuseum, Paleis Het Loo en het Kröller-Müller Museum. De Bataviawerf in Lelystad, waar schepen uit de Gouden Eeuw worden gereconstrueerd, is de populairste cultuurbestemming van Flevoland. De nummer twee van Flevoland, luchtvaartpark Aviodrome, heeft een vrijwel even sterke reputatie als de Bataviawerf. De cultuursector van Flevoland kenmerkt zich verder door een enorm aantal succesvolle festivals. In geen enkele provincie bevat de top 50 van sterkste cultuurmerken zoveel festivals als in Flevoland.

Popgroepen in Zeeland en Limburg
Het imago van de Zeeuwse en Limburgse cultuursector wordt sterk beïnvloed door popgroepen. BLØF en Racoon voeren de Zeeuwse ranglijst aan, in Limburg staat Rowwen Hèze op de eerste plaats.

Top 3 sterkste cultuurmerken Zeeland
1. BLØF
2. Racoon
3. Deltapark Neeltje Jans

Top 3 sterkste cultuurmerken Limburg
1. Rowwen Hèze
2. Pinkpop
3. MECC Maastricht

Het sterkste podiummerk van Nederland, Ahoy, is voor de Zuid-Hollanders het populairst van alle cultuurinstellingen. Bioscoopketen Pathé staat op plaats twee. Rockband Golden Earring staat op nummer 3.

Onderzoek
Voor het onderzoek zijn 14.000 respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is per provincie de spontane bekendheid van de duizenden merken in de cultuursector onderzocht. Daarna is per provincie voor de 50 bekendste merken navraag gedaan naar de merkkracht.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in