'Jumbo tegenstander AH in prijzenoorlog'
Hoewel Albert Heijn aangeeft Lidl als belangrijkste tegenstander te beschouwen in de prijzenslag, denken experts dat een Jumbo een flinke slag toebrengen een onderliggende strategie van Albert Heijn is.
Mike Dijkstra Taurel, Globrands: ‘Ik denk dat deze stap van Albert Heijn niet alleen op Lidl gericht is zoals Albert Heijn aangeeft, omdat Lidl nauwelijks A-merken verkoopt. Dat doet Jumbo wel en die strijd is al langer gaande, dus ik denk dat AH Lidl in de publiciteit als doel aangeeft, maar dat het eigenlijk Jumbo is.'
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaOok Rob Benjamens, Conclusion Architects, ziet in Jumbo één van de belangrijkste concurrenten van Albert Heijn: 'Ze hebben duidelijk last van de opmars van Lidl, maar ook van de positionering van Jumbo. Toen Jumbo nog een kleine speler was, had Albert Heijn niet zoveel last van de claim “everyday low prices”. Nu is Jumbo groot en gaan ze ook nog gas geven op het private label. Daarnaast hebben ze een breed assortiment, een warme uitstraling en het is de underdog, daar houden Nederlanders van. En ze hebben ook nog eens de man achter het succes van C1000 in huis, Matthijs Moeken.’
Volgens Laurens Sloot, bijzonder hoogleraar retailmarketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, zal Jumbo dan ook verrweg het meeste last zal hebben van de aanval van Albert Heijn: 'Voor Jumbo komt dit in elk geval bijzonder ongelukkig uit. Zij zitten midden in de ombouwperiode van de C1000-winkels naar Jumbo. Dat gaat allemaal niet zo voorspoedig als gehoopt. Dat ze nu worden gedwongen om mee te gaan in prijsverlagingen zal het proces niet vergemakkelijken.’
De experts zijn het erover eens dat Albert Heijn het meeste gebaat is bij de prijzenoorlog die vandaag tussen de supermarkten werd aangekondigd.
Sloot: 'Albert Heijn zal hier ongetwijfeld het meeste baat bij hebben. Alleen al doordat zij de prijzenoorlog geïnitieerd hebben en zij in de media dus ook verreweg het meest genoemd worden. Daardoor zal de perceptie van het prijsverschil bij de consument waarschijnlijk vele malen groter zijn dan het werkelijke prijsverschil. Daar kan Albert Heijn zijn voordeel mee doen.'
Ook Benjamens ziet het gunstig in voor AH: 'Ik denk dat Albert Heijn wederom als winnaar uit de strijd komt, want ze kunnen het lang volhouden. Ze hebben de hoogste winstmarges omdat ze groot zijn in vers en private label. Als ze nieuwe klanten winnen, worden ze daar nog groter in en wordt de margemix nog gunstiger.'
Lees de uitgebreide rondvraag op Molblog.nl
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid