Veel bezoekers maar geen aankopen? Dit is wat je moet doen!


Als marketeers zijn we uiteraard goed in het vinden van manieren om onze webshops onder de aandacht te brengen. Ik spreek dan ook maar weinig ervaren ondernemers en marketing managers die mij vragen hoe ze meer bezoekers naar hun webshop kunnen krijgen. Het zijn met name de startende webwinkeliers die daar problemen mee hebben. De ervaren webwinkeliers krijgen voldoende bezoekers, maar hebben juist moeite om die bezoekers om te zetten naar kopers. Dit is voor een groot deel op te lossen door de call-to-action van je webshop te verbeteren. Call-to-action betekent letterlijk 'roep om actie' en eigenlijk zegt dat alles. Roept je webshop wel voldoende op om actie te ondernemen?
Wat is eigenlijk een goede conversie?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSConversieratio's zijn goede indicatoren voor een goede of slechte call-to-action in je webshop. De meeste e-commerce sites (en dus ook webshops) hebben een conversieratio die ligt tussen de 2 en 3%. Dat betekent dat 2 tot 3% van al je bezoekers een aankoop doet in je webshop. Als je Google Analytics hebt geactiveerd kan je deze gegevens gemakkelijk boven water krijgen. Een andere belangrijke indicator is het percentage bezoekers dat is begonnen aan het orderproces en dit heeft voltooid. Dit staat bekend als de funnel conversion rate. Het gemiddelde voor e-commerce websites is ongeveer 29%. Met andere woorden, 7 van de 10 orders komt nooit verder dan de stap ‘aan winkelwagen toevoegen’. Een deal sluiten is de moeilijkste stap van verkoop en dus is het belangrijk om te weten of je orderproces klanten verhindert om een aankoop af te ronden.
Mijn conversie is niet goed. Wat nu?
Een goede call-to-action combineert een effectieve call-to-action knop met zijn omgeving. Dat betekent dus dat er bij het optimaliseren van de call-to-action in je webshop gelet moet worden op zowel de call-to-action knoppen als de context waarin deze geplaatst is. Hieronder worden tips gegeven voor beide elementen.
De call-to-action knop
Bij het optimaliseren van de call-to-action knop moet gelet worden op de vorm, de kleur, de locatie en de tekst. Ten eerste is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de call-to-action button duidelijk een knop is en geen banner. Bezoekers moeten dus weten dat ze erop kunnen klikken. Je kunt die urgentie versterken door bijvoorbeeld een pijl in de button te plaatsen. Ten tweede speelt kleur een belangrijke rol. Rood wordt vaak geassocieerd met gevaar en negatieve gevoelens en is daardoor vaak niet raadzaam voor een call-to-action knop (denk ook aan de alert-berichten die vaak in het rood worden weergegeven). Afhankelijk van je huisstijl en doel kun je vervolgens een geschikte kleur kiezen. Ten derde is de locatie belangrijk. Een term die is blijven hangen uit de tijd van het briefpapier is boven en onder de vouw. Brieven worden opgevouwen in een envelop geplaatst en veel mensen lezen daardoor vaak niet verder dan de informatie die zij lezen wanneer de envelop wordt geopend. Daarom moet de belangrijkste informatie boven de vouw staan. Datzelfde geldt voor je webshop, maar nu is 'boven de vouw' alles wat op het scherm getoond wordt zonder dat je hoeft te scrollen. Staat daar een call-to-action knop in jouw webshop? Tenslotte, maar zeker niet onbelangrijk, is de tekst die je gebruikt in je call-to-action knop. Een tekst die tegenwoordig echt niet meer kan is 'klik hier'. De bezoeker moet namelijk zonder verder te lezen begrijpen wat hij kan verwachten als hij op de button klikt. Beschrijf daarom, hoe logisch het soms ook klinkt, de vervolgstap. Bijvoorbeeld 'plaats in winkelwagentje'.
De context van de call-to-action knop
De context waarin de call-to-action knop geplaatst wordt moet de call-to-action knop versterken. Dat kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door urgentie te creëren, door een tijdelijk karakter aan het aanbod te geven. Denk hierbij aan teksten als 'introductieprijs' of 'tijdelijke prijsverlaging'. Hieronder vallen ook teksten als 'voor 9 uur besteld, zelfde dag geleverd'. Ook kun je de drempel tot aankoop verlagen door gratis levering boven een bepaald bestelbedrag te bieden. Tenslotte is vermelding van de USP's in je webshop belangrijk. Waarom moet iemand in jouw shop bestellen en niet in de webshop van een ander? Vat dit samen in vier of vijf bulletpoints en plaats deze op je homepage.
Het verbeteren van je call-to-action
Er zijn verschillende manieren om je call-to-action te verbeteren. Wanneer je zelf handig genoeg bent en misschien gebruik maakt van een open source pakket, dan kan je alle tips uit de whitepaper gemakkelijk zelf implementeren. Wanneer je gebruik maakt van een maatwerk webshop, is het raadzaam om de bevindingen met je webshopbouwer door te nemen en te bepalen welke elementen uit de whitepaper je gaat doorvoeren. Ben je niet tevreden over je webshop of maatwerkleverancier, dan kan je er zelfs voor kiezen om een nieuwe webshop te starten. Via een andere maatwerkleverancier of een hosted webshop. Ga je ooit een honderd procent conversie halen met deze tips? Vast niet. Vergeet immers niet dat veel mensen zoeken ter inspiratie of oriëntatie. Deze mensen kunnen op een later tijdstip wel terugkomen om alsnog te bestellen. Het is nu aan jou om ze een reden te geven om terug te komen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid