Overslaan en naar de inhoud gaan

RTL-topman wil af van reclameregulering

Gerhard Zeiler, topman van RTL Group, vindt het hoog tijd voor een Europese lobby om van de regulering ten aanzien van de maximaal…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zeiler hield dat pleidooi tijdens het veertiende Nationaal Omroepcongres, gisteren in Bussum. De RTL-baas vindt een ‘totale deregulering van advertising’ nodig, omdat de markt volgens hem ‘zichzelf reguleert’.

related partner content for mobile comes here

‘Laat de kijker zelf beslissen. Die reageert vanzelf, als er op een zender teveel advertising wordt uitgezonden.’ Een ander argument voor zo’n deregulering is volgens hem de opmars (in het buitenland) van de digitale videorecorder (pvr) en de bijbehorende ‘ad-skipping’-knop. ‘Als je op elke zender kans loopt om commercials te zien, dan heb je als consument niets aan zo’n recorder.’

Volgens Zeiler is het aan de broadcaster en aan de adverteerder, slim om te gaan met advertising op tv. ‘Waarom zouden we niet kunnen kiezen voor bijvoorbeeld zeven maal een korte onderbreking van vijftig seconden, in plaats van drie langere onderbrekingen?’
Zeilers concurrent Marcus Tellenbach, topman van SBS SA, onderschreef de bedreiging door de opmars van de pvr. ‘Ik hoop maar dat zo gauw ze Europa bereiken, men in de VS een oplossing voor het probleem heeft gevonden.’

Overigens was Zeiler weinig hoopvol over de kansen van de nieuwe, brede tv-zender, door mediamagnaat John de Mol. ‘John droomt er al langer van om zijn eigen formats op zijn eigen zender uit te zenden. Maar geen enkel mediabedrijf heeft zo’n ‘verticale integratie’ooit succesvol toegepast.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in