RTL-topman wil af van reclameregulering
Zeiler hield dat pleidooi tijdens het veertiende Nationaal Omroepcongres, gisteren in Bussum. De RTL-baas vindt een ‘totale deregulering van advertising’ nodig, omdat de markt volgens hem ‘zichzelf reguleert’.
‘Laat de kijker zelf beslissen. Die reageert vanzelf, als er op een zender teveel advertising wordt uitgezonden.’ Een ander argument voor zo’n deregulering is volgens hem de opmars (in het buitenland) van de digitale videorecorder (pvr) en de bijbehorende ‘ad-skipping’-knop. ‘Als je op elke zender kans loopt om commercials te zien, dan heb je als consument niets aan zo’n recorder.’
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Volgens Zeiler is het aan de broadcaster en aan de adverteerder, slim om te gaan met advertising op tv. ‘Waarom zouden we niet kunnen kiezen voor bijvoorbeeld zeven maal een korte onderbreking van vijftig seconden, in plaats van drie langere onderbrekingen?’
Zeilers concurrent Marcus Tellenbach, topman van SBS SA, onderschreef de bedreiging door de opmars van de pvr. ‘Ik hoop maar dat zo gauw ze Europa bereiken, men in de VS een oplossing voor het probleem heeft gevonden.’
Overigens was Zeiler weinig hoopvol over de kansen van de nieuwe, brede tv-zender, door mediamagnaat John de Mol. ‘John droomt er al langer van om zijn eigen formats op zijn eigen zender uit te zenden. Maar geen enkel mediabedrijf heeft zo’n ‘verticale integratie’ooit succesvol toegepast.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid