Postbus 51-campagnes; minder maar wel effectiever
Dat blijkt uit de Jaarevaluatie 2010 van de Postbus 51-campagnes. Ook het bereik van de campagnes en de waardering van het publiek vertonen een stijgende lijn. Daarmee werpt het beleid om de massamediale campagnes in aantal te beperken en effectiever te maken, vruchten af, zo meldt het ministerie van Algemene Zaken in een persbericht.
Het aantal Postbus 51-campagnes is de afgelopen jaren fors gedaald. Sinds 2009 is het aantal teruggebracht naar maximaal twintig per jaar. Met ingang van dit jaar tellen alle campagnes die gebruik maken van landelijke tv, zowel binnen Postbus 51 als daarbuiten, mee in dit aantal.
In 2010 zijn 18 Postbus 51-campagnes gevoerd voor een mediabudget van in totaal €9,3 miljoen . In 2005 waren de bestedingen aan Postbus 51-campagnes nog ruim twee keer zo hoog, te weten €18,9 miljoen. Belangrijkste middelen zijn televisie- en radiospots, de helft van het mediabudget gaat naar andere media zoals internet, buitenreclame en print.
De waardering van het publiek voor de Postbus 51-campagnes is gestegen van een rapportcijfer van 6,6 in 2007 naar een 6,9 in 2010. 86% van het volwassen publiek herkent de uitingen van de campagne. Dit komt mede doordat de televisie-inzet van een standaard Postbus 51-roulement is verzwaard.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaMinister Edith Schippers (EZ) liet anderhalve maand geleden weten te willen stoppen met mediacampagnes waarbij mensen worden aangezet tot een gezondere leefstijl. Ze vindt ze betuttelend: de overheid vertelt de burger met opgeheven vingertje dat hij gezond moet leven. Bovendien zouden ze niet effectief genoeg zijn.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid