20 procent b2b-marketeers heeft geen marketingbudget
Het onderzoek is mede op initiatief van SpotonVision uitgevoerd. Reg van Steen, sectordirecteur Business & Finance TNS NIPO en voorzitter van het platform NIMA B2B, vertelt exclusief in Tijdschrift voor Marketing over de allereerste resultaten.
Van Steen:'Wat je ziet is dat men in b2b marketingverantwoordelijkheden onderbrengt bij andere functies. Dat kan bij sales zijn, bij algemeen management, een commercieel directeur, of bij iemand die zich met pr en publiciteit bezighoudt. Het is geen officieel verankerde functie.'
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaDe hoofdconclusies uit het onderzoek:
- De budgetten voor b2b-marketing zitten in de lift. Van Steen: ´‘Er zijn weinig b2b-organisaties met grote budgetten. Maar uit de barometer kwam wel naar voren dat het segment een impuls gaat krijgen.´
- Uitgaven aan website, e-mailmarketing, social media, pr en crm groeien
.
- Een op de vier bedrijven is actief op Twitter
Doordat b2b-marketing met name in de kleine organisaties er vaak “een beetje bij” wordt gedaan, ontbreken kennis en ervaring en budget om de effectiviteit te meten. Daardoor is het niet zo vreemd dat:
- Drie van de vier b2b-bedrijven niet het rendement van hun marketinguitgaven vast stellen
- Slechts 12 procent van de organisaties een weldoordachte social mediastrategie in de praktijk brengt.
Nederlandse b2b-bedrijven doen ook veel minder aan contentmarketing dan die in de VS en Groot-Brittannië. Van Steen: ‘Ik verwacht op dat vlak een flinke inhaalslag. Ook hier geldt: budget en het ontbreken van een specifieke functie.
De volledige barometer is binnenkort te downloaden van de site van TNS Nipo.
Het hele interview met Reg van Steen staat in het juli/augustusnummer van Tijdschrift voor Marketing, dat deze week op de mat valt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid