Overslaan en naar de inhoud gaan

Oranjekoorts EK 2008 hoger dan ooit

De Oranje-beleving tijdens het afgelopen EK voetbal was hoger dan ooit tevoren.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit de Oranje Index, een onderzoek dat dit jaar voor de derde keer werd uitgevoerd door , in samenwerking met Trendbox.

related partner content for mobile comes here

De Oranje Index wordt vastgesteld op basis van vier indicatoren: consument, publiciteit, commercie en expert. Er zijn zeven metingen uitgevoerd, de eerste half april, de laatste na de verloren kwartfinale.

De verwachtingen in aanloop naar het EK waren laag, zowel onder de Nederlandse bevolking als onder de experts, er was weinig vertrouwen in de prestaties van Oranje. Zowel de publicitaire aandacht, de hoeveelheid commercie, als de betrokkenheid van consumenten bleef achter bij WK-jaar 2006. Adverteerders startten bij dit voetbaltoernooi later met hun Oranje promoties.

Als het EK begint, laat de Oranje Index een heel ander beeld zien. De publicitaire aandacht is groter dan tijdens het toernooi in 2006, vooral op radio en tv. Na een trage start zijn er ook meer commerciële activiteiten waar te nemen dan in 2006, vooral in kranten. De consumenten indicator stijgt sneller dan in 2006 en 2004. De hoogste oranjekoorts ooit wordt gemeten na Nederland – Roemenië: 1130. De effectieve marketingperiode wordt steeds korter, zo blijkt uit het onderzoek.

TBWA gaat volgens dezelfde methode ook de Olympische Index meten. De eerste waarde daarvan is inmiddels bekend: 158. Dat is een stuk hoger dan de beginwaarde van de Oranje Index 2008: 114.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in