Overslaan en naar de inhoud gaan

'Rookworstreclame Unox misleidend'

Unox moest zich afgelopen week bij de Reclame Code Commissie in hoger beroep verantwoorden voor de rookworstreclame met pianist Jan Vayne.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met zijn reclame voor rookworst zonder kunstmatige toevoegingen misleidt het publiek, zegt microbioloog Pieter ter Steeg in Trouw. In de commercial meldt Unox dat het geen kunstmatige geur- en smaakstoffen meer aan zijn rookworst toevoegt. Het eindigt met de slogan: 'Eerlijk is heerlijk'.

related partner content for mobile comes here

De reclame maakt deel uit van een grotere Unox-campagne om kunstmatige toevoegingen, de zogeheten E-nummers, zoveel mogelijk te weren. Ook in soepen uit pak komen ze niet meer voor, onder het motto: 'Geen E te veel'. Beide slogans zijn microbioloog Pieter ter Steeg in het verkeerde keelgat geschoten. 'Ze suggereren dat er iets mis is met E-nummers', zegt hij. 'In werkelijkheid zijn die stoffen volkomen veilig.Diverse hoogleraren hebben dat bevestigd, net als het Voedingscentrum en de Voedsel- en Warenautoriteit."

E-nummers zijn ooit ingevoerd om de angst voor kunstmatige toevoegingen weg te nemen, maar paradoxaal genoeg lijden ze aan een zeer slecht imago. De meeste mensen denken dat ze ongezond zijn. Door bewust op die angst in te spelen misleidt Unilever de consument, betoogde Ter Steeg. Verder zouden concurrerende producenten van rookworst met veel E-nummers door de campagne in een kwaad daglicht worden gesteld.

Een woordvoerder van Unilever erkent dat E-nummers veilig zijn. 'Maar we misleiden niemand. Consumenten vragen zelf om natuurlijker producten, en van concurrenten hebben we nooit klachten ontvangen.' De uitspraak volgt eind augustus.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in