Gen Alpha houdt van gamen, YouTube en Ronaldo, concludeert For You Agency na gesprekken met honderden kinderen


Wat millennials en ‘Gen Z’ doen, willen kopen en verschrikkelijk vinden, weten we na talloze onderzoeken best aardig. Maar hoe staat de volgende generatie in het leven? Deze Gen Alpha – kinderen geboren tussen 2010 en 2024 – heeft weer hele andere interesses, stelt het Nederlandse bureau For You Agency na het spreken van 433 kinderen in deze doelgroep.
Inzichten uit dat onderzoek zijn verwerkt in een rapport, dat achter een betaalmuur staat. Gelukkig mag Adformatie enkele inzichten delen. Bijvoorbeeld dat 64 procent van de ondervraagde kinderen liever ‘in het echt’ leuke dingen doet dan online, met buitenspelen, voetbal en sporten als favoriete activiteiten.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSWat niet wil zeggen dat Gen Alpha vies is van kijken naar een scherm. Helemaal niet. Alleen de tv als concept is wel achterhaald. Slechts 2 procent van de kinderen noemt tv-kijken een leuke bezigheid. Wél populair zijn YouTube, TikTok en Snapchat. Gamen is ook erg in trek, met Roblox, Minecraft en Fortnite als lievelingsspellen.
Basisschoolleraar op één
For You Agency heeft de honderden kinderen ook gevraagd naar hun favoriete creators, dus online bekendheden die zij volgen op socialmediaplatformen. Het meest genoemd is Meneer Martijn, een basisschoolleraar die groep acht lesgeeft en veelbekeken video’s maakt ‘voor iedereen die ooit op de basisschool heeft gezeten’. Ook Dutchtuber, Paraduze, Mr Beast (de grootste YouTuber ter wereld), Djamila, Dennus en Ronaldo zijn erg gewaardeerde creators.
Gen Alpha omvat als gezegd kinderen die geboren zijn tussen 2010 en 2024. De interesses en bezigheden van deze leeftijdscategorie lopen dus uiteen. Een deel van de respondenten heeft een bijbaantje en verdient geld, waar een ander deel als basisschoolleerling afhankelijk is van zakgeld of nog niet eens op school zit. Gemiddeld heeft een Gen Alpha-kind bijna 18 euro per maand tot zijn beschikking, stelt For You Agency. Dat kan uit een bijbaantje of zakgeld komen, maar bijvoorbeeld ook vanwege een goed rapport of oud papier wegbrengen voor een buurvrouw.
Wat Gen Alpha-kinderen het liefst willen? Meer geld, blijkt uit het Nederlandse onderzoek. Daarna volgen Roblux (een virtuele valuta om in Roblox spullen mee te kopen), Lego, een PlayStation 5, laptop of computer en schoenen. Apple, Lego, Nike, Myjewellery, Barbie en Golden Goose zijn merken waar de kinderharten sneller van gaan kloppen.
Het volledige onderzoeksrapport – dat over meer dan Gen Alpha gaat – is tegen betaling te downloaden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid