Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders laten online winkelwagen staan vanwege te hoge verzendkosten

Het winkelwagentje vol laden zonder af te rekenen. Het gebeurt vaker dan webwinkeliers lief is, zo blijkt uit onderzoek van SAP.
Miniatuurvoorbeeld
© Shutterstock
Miniatuurvoorbeeld
© Shutterstock

Bijna 80% van de consumenten zegt wel eens online aankopen in een winkelwagen te laten staan. De helft van de consumenten zegt dit zelfs regelmatig te doen. Belangrijkste reden hiervoor is dat de verzendkosten hoger uitvallen dan verwacht. 55% van de Nederlanders besluit in dat geval niet tot een aankoop over te gaan.
 

related partner content for mobile comes here

Drop-out rate

Niet bij alle producten is de drop-out rate overigens even hoog. Vooral de aankoop van meubelen (40%) en kledingitems (45%) wordt regelmatig afgebroken. Gaat het om kaartjes voor concerten, dan gebeurt dit veel minder. slechts 29% verlaat dan regelmatig de winkelwagen.

Niet in alle gevallen is het overigens de intentie van de consument om een item in het winkelwagentje af te rekenen. Van de respondenten shopt 32% een item alleen om de prijs te vergelijken met een andere website. Is die website goedkoper, dan laten ze het item achter. Verder blijkt dat het regelmatig voorkomst dat een item is uitverkocht  bij afrekenen. Van de respondenten zegt 38% in dat geval het winkelwagentje achter te laten en het item look later niet meer te kopen.

 

Persoonlijke relaties

Om de drop-out rate te verlagen zouden webwinkeliers moeten investeren in het versterken van de persoonlijke relaties met de klant. Mark de Bruijn, hoofd marketing EMEA bij SAP Customer Experience: ‘Dit kan bijvoorbeeld door persoonlijke kortingen te geven of passende producten aan te bieden. Wanneer je een persoonlijke relatie opbouwt met een klant, is deze vaak loyaal aan je bedrijf. Ze zullen dan minder snel vergelijken met de concurrent of  schrikken van onverwacht hoge verzendkosten.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Marjel Neefjes

Ik doe dit heel vaak. Belangrijkste reden: pas als je wilt afrekenen, zie je wat de verzendkosten zijn. En die kunnen behoorlijk verschillen, wat vooral bij kleine aankopen dan nogal uitmaakt. Dus mij lijkt het nogal wiedes wat je moet doen als webwinkel om de drop-out rate te verlagen: zet ergens duidelijk neer wat de verzendkosten zijn. Dan hoef ik nooit meer mijn winkelwagentje te vullen en achter te laten.
Overigens valt me ook op dat ik zelden een berichtje krijg: wilt u alsnog uw winkelwagentje afrekenen? Dat vind ik persoonlijk niet zo erg, maar voor de winkelier zou het misschien slim zijn.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in