Overslaan en naar de inhoud gaan

Middelgrote supermarkt onder druk

Supermarkten zien ondanks de recessie de omzetten stijgen, maar dat betekent niet dat het in de hele branche goed gaat.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens het Economisch Bureau van ING staat de middelgrote supermarkt onder druk. Het totale aantal supermarkten in ons land is tussen 2003 en 2008 gedaald, maar het aantal grote supermarkten nam toe. De schaalvergroting treft de middelgrote supermarkten met een oppervlakte van 700 tot 1000 vierkante meter.

related partner content for mobile comes here

Ook het aantal kleine supermarkten is gedaald, maar ING ziet toch potentie voor buurtformules als Spar, CoopCompact en Troefmarkt. Uit een enquête onder 108 supermarkten blijkt dat een kwart van de middelgrote supermarkten dit jaar een verlies verwacht. Volgens ING staan de marges in de supermarkten onder druk en lijkt het de middelgrote onvoldoende te lukken om dit goed te maken door een hogere omzet.

Kleine supermarkten met een oppervlakte tot 400 vierkante meter zetten veel minder in op prijsacties dan hun grotere concurrenten, omdat hun klanten trouwer zijn of in ieder geval de vergeten boodschappen even om de hoek gaan halen.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in