Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe ver kun je gaan met extensies van luxemerken?

Het is altijd verleidelijk om te proberen het succes van een merk nog wat op te rekken door het in nieuwe producten te vertalen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit recent onderzoek blijkt dat bij luxemerken de kans van slagen van een merkextensie het grootst is als er is voldaan aan twee voorwaarden.

related partner content for mobile comes here

Allereerst moet de perceptie van de klant over het premiumgehalte van het merk uitgangspunt zijn van de ontwikkeling van nieuwe producten in een verwante categorie.

In de tweede plaats dient het een logische stap in een naastgelegen gebied te zijn. Louis Vuitton scoorde bijvoorbeeld toen het naast tassen ook kleding, juwelen en parfums ging maken ¯ allemaal extensies die verwant zijn aan het oorspronkelijke product. Nog een paar tips voor een geslaagde merkextensie:

· Vergeet nooit dat een luxemerk een ‘verhaal’ heeft dat door de doelgroep wordt herkend. De merkextensie moet dat verhaal volgen.
· Laat je niet verblinden door snel succes. Soms is een extensie die niet aan de voorwaarden voldoet op de korte termijn een hit, maar blijft het commitment van de klant op de lange duur toch uit.
· Houd in gedachten dat (luxe)merken symbolen zijn en vraag je af of je merk voldoende draagkracht heeft om in de naastliggende productcategorie overeind te blijven.
Bron: Business Horizons

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in