Hoe ver kun je gaan met extensies van luxemerken?
Uit recent onderzoek blijkt dat bij luxemerken de kans van slagen van een merkextensie het grootst is als er is voldaan aan twee voorwaarden.
Allereerst moet de perceptie van de klant over het premiumgehalte van het merk uitgangspunt zijn van de ontwikkeling van nieuwe producten in een verwante categorie.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaIn de tweede plaats dient het een logische stap in een naastgelegen gebied te zijn. Louis Vuitton scoorde bijvoorbeeld toen het naast tassen ook kleding, juwelen en parfums ging maken ¯ allemaal extensies die verwant zijn aan het oorspronkelijke product. Nog een paar tips voor een geslaagde merkextensie:
· Vergeet nooit dat een luxemerk een ‘verhaal’ heeft dat door de doelgroep wordt herkend. De merkextensie moet dat verhaal volgen.
· Laat je niet verblinden door snel succes. Soms is een extensie die niet aan de voorwaarden voldoet op de korte termijn een hit, maar blijft het commitment van de klant op de lange duur toch uit.
· Houd in gedachten dat (luxe)merken symbolen zijn en vraag je af of je merk voldoende draagkracht heeft om in de naastliggende productcategorie overeind te blijven.
Bron: Business Horizons
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid