De Hond mag niet in energiereclame optreden
Zo oordeelt de Reclame Code Commissie. Volgens de commissie is de opiniepeiler een onafhankelijke deskundige met een groot gezag, die om die reden niet een specifiek product mag aanprijzen, meldt de Volkskrant.
Het energiebedrijf kan nog tot 11 augustus beroep aantekenen tegen de uitspraak en mag tot die tijd ook doorgaan met de campagne. In de reclame meldt De Hond dat 94 procent van de Nederlanders geld kan besparen door over te stappen naar een andere energiemaatschappij. Volgens de reclamecode mogen personen die ‘gezag dan wel vertrouwen’ hebben bij een deel van het Nederlandse publiek niet optreden in een reclamecampagne.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDe commissie oordeelt in deze zaak dat De Hond ‘een zeker vertrouwen geniet bij een belangrijk deel van het televisiekijkend publiek’. Omdat de adverteerder in de reclame ‘onmiskenbaar op dit vertrouwen voortborduurt’, wordt het bedrijf gevraagd de campagne te staken.
NL Energie zou toch al de campagne half augustus beëindigen, zegt directeur Harald Swinkels. Het bedrijf gaat wel in beroep, omdat het in de toekomst bekende Nederlanders wil blijven inzetten. De Hond reageert verbaasd. ‘In de reclame vervul ik de rol van onderzoeker. Op basis van onderzoek onder 2.500 Nederlanders trek ik de conclusie dat veel Nederlanders geld kunnen besparen met energie, zonder dat ik daarbij in alle gevallen concludeer dat de Nederlandse Energie Maatschappij de goedkoopste is. In reclames wordt zo vaak verwezen naar onafhankelijk onderzoek. Dat zou toch moeten kunnen?’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid