Meer focus op App Loyalty


Wanneer bijvoorbeeld een app in drie jaar tijd een half miljoen keer is gedownload, zullen veel van deze gedownloade apps naar verloop van tijd al lang niet meer worden gebruikt. Dit kan zijn omdat de mobiele gebruiker de app heeft verwijderd of in die tijd een nieuwe smartphone is gaan gebruiken zonder de apps te syncen. Wanneer de gebruiker een ander mobiel platform gaat gebruiken (bijv. van iOS naar Android) is syncen uiteraard sowieso niet mogelijk.
Roel van Eersel (Mocreate) gaf onlangs in zijn blogbericht al aan, dat hij verwacht dat er meer focus komt in het daadwerkelijk gebruik, dan alleen app installs. Naast app promotie is het heractiveren of app loyaliteit vaak net zo belangrijk. De manieren om te heractiveren zijn talrijk. Veel app ontwikkelaars maken gebruik van push berichten, komen steeds met nieuwe features/updates of zetten gewoon weer appvertising in. Een goed voorbeeld van het steeds implementeren van nieuwe features is de Appie app van Albert Heijn. Vraag is uiteraard wel of die enorme aantal mogelijkheden naar een bepaald moment niet ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid. Uit onderzoek van begin 2011 kwam naar voren dat een kwart van de apps maar éénmalig wordt gebruikt. Op gebied van App Loyalty is er dus nog voldoende te doen. Een eenmalig gebruik hoeft trouwens niet negatief te zijn. Bij sommige marketing apps is eenmalig gebruikt voldoende om de gestelde marketing doelstelling te behalen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid