Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeers en de nieuwe middenklasse in Zuid Afrika

De razendsnelle opkomst van de zwarte middenklasse in Zuid Afrika stelt marketeers voor nieuwe uitdagingen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ten tijde van de apartheid waren de (marketing)verhoudingen duidelijk: je had de witte middenklasse, en die bereikte je via de tv, en de arme zwarte bevolking, die zich met de radio tevreden moest stellen. Nu welgestelde zwarten allang geen uitzondering meer vormen, zijn de grenzen voor mediaplanners echter veel moeilijker te trekken.

related partner content for mobile comes here

En niet alleen voor hen, ook voor de creatieven in de marketingsector is de wereld in Zuid-Afrika gekanteld. De zwarte middenklasse rijdt tegenwoordig in dure auto’s, eet in exclusieve restaurants en hult zich in designkleding. De lifestyle van deze groep wordt echter niet uitsluitend bepaald door luxe en glamour.

Ook de roots tellen zwaar; en dat uit zich onder andere in een voorkeur voor traditionele Afrikaanse motieven in kleding, maar ook in humoristische verwijzingen naar de medicijnmannen. En de ongelijkheid tussen blank en zwart? Die schuift steeds verder naar de achtergrond. Wie jonger is dan 27 heeft sowieso geen idee hoe het leven eruit zag ten tijde van de apartheid.

Bron: Campaign

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in