Marketeers en de nieuwe middenklasse in Zuid Afrika


Ten tijde van de apartheid waren de (marketing)verhoudingen duidelijk: je had de witte middenklasse, en die bereikte je via de tv, en de arme zwarte bevolking, die zich met de radio tevreden moest stellen. Nu welgestelde zwarten allang geen uitzondering meer vormen, zijn de grenzen voor mediaplanners echter veel moeilijker te trekken.
En niet alleen voor hen, ook voor de creatieven in de marketingsector is de wereld in Zuid-Afrika gekanteld. De zwarte middenklasse rijdt tegenwoordig in dure auto’s, eet in exclusieve restaurants en hult zich in designkleding. De lifestyle van deze groep wordt echter niet uitsluitend bepaald door luxe en glamour.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOok de roots tellen zwaar; en dat uit zich onder andere in een voorkeur voor traditionele Afrikaanse motieven in kleding, maar ook in humoristische verwijzingen naar de medicijnmannen. En de ongelijkheid tussen blank en zwart? Die schuift steeds verder naar de achtergrond. Wie jonger is dan 27 heeft sowieso geen idee hoe het leven eruit zag ten tijde van de apartheid.
Bron: Campaign
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid