Overslaan en naar de inhoud gaan

Philips wil winkels inrichten met licht

De luxe winkels in de PC Hooftstraat in Amsterdam moeten binnen vijf jaar vol hangen met de nieuwste technologische snufjes van Philips,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Interactieve etalageschermen tonen dan automatisch de kledingcollectie aan voorbijgangers; kledingrekken kleuren rood als er rode shirtjes hangen en schoenen worden belicht als iemand er voorbijloopt.

related partner content for mobile comes here

Het klinkt misschien als toekomstmuziek, maar het elektronicaconcern Philips is ervan overtuigd dat de duurdere winkels binnen enkele jaren met led-licht spelen en nieuwe technologieën inzetten om klanten te lokken. Op zijn campus in Eindhoven heeft Philips vorige week zijn eigen 'winkel', het zogenoemde Shoplab, geopend om te laten zien wat de mogelijkheden zijn.

Alles wat de onderneming daar toont, bevindt zich nog in de testfase. Niet alles doet het dus nog feilloos. Maar Philips wil de detailhandel naar Eindhoven slepen om te laten zien wat er allemaal mogelijk is. Het pronkstuk is de interactieve etalage, in feite een soort dure sticker op het raam die het licht van een beamer weerkaatst. Een sensor merkt op wanneer een voorbijganger naar de artikelen in een etalage blijft kijken. Op het scherm verschijnt een welkomboodschap en kan de potentiële klant via een menu de kledingcollectie doorbladeren. Camera's zien bovendien wanneer hij naar dat ene paar witte schoenen kijkt zodat via het scherm informatie over onder meer de prijs kan worden gegeven.

Het is zelfs mogelijk om het systeem persoonlijke gegevens van klanten te laten onthouden, zoals de maat. Via een chip op zijn klantenkaart zou iemand dan via de etalage kunnen winkelen. Heel handig buiten openingstijden, denkt wetenschapper Evert van Loenen van Philips. ‘Mensen kunnen 's avonds een product kopen of reserveren en dat later ophalen.’

In nog geen enkele echte winkel hangt de Philips-technologie. Voorlopig zal dat waarschijnlijk wel zo blijven. ‘Je merkt dat retailers erg terughoudend zijn. Ze houden vast aan de traditie om hun producten fel te belichten’, zei Van Loenen. Daar komt bij dat Philips nu nog niet kan inschatten wat een investering van een winkel in de moderne snufjes aan extra omzet oplevert.

Het concern hoopt daar tijdens de bezoeken van de winkelketens de komende maanden achter te komen. De eerste reacties van retailers zijn wel positief, aldus Philips. Het is ook de bedoeling klanten in het Shoplab te laten winkelen.Naast het Shoplab heeft Philips woensdag ook een appartement van een oudere geopend, het Carelab. Daarin wil de onderneming nieuwe foefjes uitproberen waardoor ouderen langer thuis kunnen blijven wonen. Een bed houdt bijvoorbeeld tijdens de slaap de hartslag bij en een computersysteem waarschuwt tegen tocht als twee ramen tegen elkaar openstaan. Philips gebruikte al langer een 'huiskamer' om nieuwe producten voor thuis te testen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in