Philips wil winkels inrichten met licht
Interactieve etalageschermen tonen dan automatisch de kledingcollectie aan voorbijgangers; kledingrekken kleuren rood als er rode shirtjes hangen en schoenen worden belicht als iemand er voorbijloopt.
Het klinkt misschien als toekomstmuziek, maar het elektronicaconcern Philips is ervan overtuigd dat de duurdere winkels binnen enkele jaren met led-licht spelen en nieuwe technologieën inzetten om klanten te lokken. Op zijn campus in Eindhoven heeft Philips vorige week zijn eigen 'winkel', het zogenoemde Shoplab, geopend om te laten zien wat de mogelijkheden zijn.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAlles wat de onderneming daar toont, bevindt zich nog in de testfase. Niet alles doet het dus nog feilloos. Maar Philips wil de detailhandel naar Eindhoven slepen om te laten zien wat er allemaal mogelijk is. Het pronkstuk is de interactieve etalage, in feite een soort dure sticker op het raam die het licht van een beamer weerkaatst. Een sensor merkt op wanneer een voorbijganger naar de artikelen in een etalage blijft kijken. Op het scherm verschijnt een welkomboodschap en kan de potentiële klant via een menu de kledingcollectie doorbladeren. Camera's zien bovendien wanneer hij naar dat ene paar witte schoenen kijkt zodat via het scherm informatie over onder meer de prijs kan worden gegeven.
Het is zelfs mogelijk om het systeem persoonlijke gegevens van klanten te laten onthouden, zoals de maat. Via een chip op zijn klantenkaart zou iemand dan via de etalage kunnen winkelen. Heel handig buiten openingstijden, denkt wetenschapper Evert van Loenen van Philips. ‘Mensen kunnen 's avonds een product kopen of reserveren en dat later ophalen.’
In nog geen enkele echte winkel hangt de Philips-technologie. Voorlopig zal dat waarschijnlijk wel zo blijven. ‘Je merkt dat retailers erg terughoudend zijn. Ze houden vast aan de traditie om hun producten fel te belichten’, zei Van Loenen. Daar komt bij dat Philips nu nog niet kan inschatten wat een investering van een winkel in de moderne snufjes aan extra omzet oplevert.
Het concern hoopt daar tijdens de bezoeken van de winkelketens de komende maanden achter te komen. De eerste reacties van retailers zijn wel positief, aldus Philips. Het is ook de bedoeling klanten in het Shoplab te laten winkelen.Naast het Shoplab heeft Philips woensdag ook een appartement van een oudere geopend, het Carelab. Daarin wil de onderneming nieuwe foefjes uitproberen waardoor ouderen langer thuis kunnen blijven wonen. Een bed houdt bijvoorbeeld tijdens de slaap de hartslag bij en een computersysteem waarschuwt tegen tocht als twee ramen tegen elkaar openstaan. Philips gebruikte al langer een 'huiskamer' om nieuwe producten voor thuis te testen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid